WEKO3
アイテム
学習技術、および学習特性に関する尺度化の研究(1)大学生用簡易版尺度の作成
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/70
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/70028d9d0d-59d9-437a-8d2c-ea7bdcf4416b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-03-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 学習技術、および学習特性に関する尺度化の研究(1)大学生用簡易版尺度の作成 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The scalings of study skills and study traits: the construction of a shortened version for student's scales | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P(論文) | |||||
著者名(日) |
広沢, 俊宗
× 広沢, 俊宗 |
|||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究は、広沢(2003)が作成した学習技術に関する質問紙(45項目)、および学習特性に関する質問紙(35項目)を用いて、大学生用の簡易版尺度を作成することを目的とするものである。大学生1,150名を対象に実施した調査データをもとに、主成分分析、GP分析などを用いて、最終的に23項目からなる学習技術尺度(α=.81)と19項目からなる学習特性尺度(α=.80)が作成され、十分な信頼性が得られた。また、妥当性に関しては、内容的妥当性と基準関連妥当性の点から吟味され、十分な妥当性が見出された。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | This study has one purpose to construct of a shortened version for student's scales, using study skills questionnaires(45 items) and study traits questionnaires(35 items) by Hirosawa(2003). Two kinds of questionnaires were administered to undergraduate students( N=1,150). The results are as follows,1)Using principal components analysis on Study Skills Scale and Study Traits Scale, eight and seven reliable interpretable factors emerged.2)Using Good-Poor analysis on Study Skills Scale and Study Traits Scale, high levels of sensibility were founded. On this examination two scales had enough reliability and validity. | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12321947 | |||||
書誌情報 |
教育総合研究叢書 en : Studies on education 号 2, p. 71-82, 発行日 2009-03 |