@article{oai:kuins.repo.nii.ac.jp:00000070, author = {広沢, 俊宗}, issue = {2}, journal = {教育総合研究叢書, Studies on education}, month = {Mar}, note = {P(論文), 本研究は、広沢(2003)が作成した学習技術に関する質問紙(45項目)、および学習特性に関する質問紙(35項目)を用いて、大学生用の簡易版尺度を作成することを目的とするものである。大学生1,150名を対象に実施した調査データをもとに、主成分分析、GP分析などを用いて、最終的に23項目からなる学習技術尺度(α=.81)と19項目からなる学習特性尺度(α=.80)が作成され、十分な信頼性が得られた。また、妥当性に関しては、内容的妥当性と基準関連妥当性の点から吟味され、十分な妥当性が見出された。, This study has one purpose to construct of a shortened version for student's scales, using study skills questionnaires(45 items) and study traits questionnaires(35 items) by Hirosawa(2003). Two kinds of questionnaires were administered to undergraduate students( N=1,150). The results are as follows,1)Using principal components analysis on Study Skills Scale and Study Traits Scale, eight and seven reliable interpretable factors emerged.2)Using Good-Poor analysis on Study Skills Scale and Study Traits Scale, high levels of sensibility were founded. On this examination two scales had enough reliability and validity.}, pages = {71--82}, title = {学習技術、および学習特性に関する尺度化の研究(1)大学生用簡易版尺度の作成}, year = {2009} }