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  1. 研究紀要
  2. 14号

商店街の地域性を活かした活性化対策としてのSNS の可能性

https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/379
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/379
7c734d5e-9d75-4d7b-96fe-2a3f1830011a
名前 / ファイル ライセンス アクション
13saito.pdf 13 (901.2 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2013-07-20
タイトル
タイトル 商店街の地域性を活かした活性化対策としてのSNS の可能性
タイトル
タイトル Possibility of SNS as a measure for activating the regionality of a shopping center
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ページ属性
内容記述タイプ Other
内容記述 P(論文)
著者名(日) 齋藤, 勝洋

× 齋藤, 勝洋

WEKO 968
CiNii ID 9000018513383

齋藤, 勝洋

ja-Kana サイトウ, カツヒロ

Search repository
著者所属(日)
値 関西国際大学人間科学部
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 現在,様々な地域において商店街の衰退が顕著となっている。その理由として内部要因として商店街内部の競争衰退,外部要因としてスーパーマーケットや郊外型GSM 等との競争,そして新たに近隣の商店街同士という中間的競争という3つの競争を筆者は前稿1)で明らかにした。こうした状況下で商店街が生き残り,活性化する方策として,商店街の持つ地域性の維持発展機能が重要であるとも結論づけた。本稿ではこの研究に立脚し,近年,注目されているSNS と地域の関係を明らかとすることが目的である。これまで商店街が地域で果たしてきたとされる地域住民の交流,情報交換や風土などに代表される地域性は時代の経済的,文化的要素の歴史的累積性があり常に変容しており,地域性とは,こうした要素によって形成される地域への忠誠度(ロイヤルティ)と考えられる。こうした変化する地域性に対応する商店街の機能補完としてSNS の持つ情報の拡散性やデータベース機能,ネットワークやコミュニティーの生成が有効である。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Nowadays the decline of shopping streets in various areas has become remarkable. There are internal and external reasons for this. The internal reason lies in the decline of competition within the shopping area itself. The external reasons include competition from supermarkets and suburban GSM, as well as intermediate competition from new, nearby shopping areas. Under these circumstances, it is concluded that an active regional development and maintenance policy is important for the survival of shopping streets. The goal of this research is to clarify the relationship between social network services (SNS) and regions. Up until now, shopping streets had developed into places where locals interacted, exchanged information, and represented the spirit and climate of a region’s ever-changing economic, cultural, and historic elements. All of these created a loyalty towards the region. As a complement to the shopping street’s response to the changing nature of regionalism, the diffusivity, and database, network and communication functions of an SNS can be effective.
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11544811
書誌情報 研究紀要

巻 14, p. 131-145, 発行日 2013-03-31
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Ver.1 2023-06-20 16:36:33.852426
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