WEKO3
アイテム
データインフォームド型データサイエンス教材開発の試み
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/2000012
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/2000012572922f8-befa-4755-9719-6c823465f152
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-05-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | データインフォームド型データサイエンス教材開発の試み | |||||||
言語 | ja | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | Development of Data Science Education Materials for Data-Informed Learning | |||||||
言語 | en | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
著者名(日) |
章 , 志華
× 章 , 志華
|
|||||||
抄録(日) | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | データサイエンス教育において,データ分析の過程で直面する課題や結果の解釈・活用について十分に理解し学べる教材の開発が求められている。本研究では,オーセンティックな学びを促進するデータインフォームド型データサイエンス教育教材を提案する。教材はデータに基づく問題解決のプロセスを重視し,受講生がデータと共に思考する能力を養うことを目的とする。特に,プログラミング苦手意識が高い文系学生に対して,ノンプログラミング環境でのデータアナリティクスやインタラクティブなビジュアライゼーションコンテンツで学習することが必須である。 | |||||||
言語 | ja | |||||||
抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | In data science education, there is a need to develop teaching materials that provide students with a thorough understanding of the challenges that arise in the data analysis process, as well as the interpretation and utilization of results. In this study, we propose a data-informed data science education teaching material. The teaching material emphasizes the process of problem-solving based on data, with the aim of cultivating students' ability to think with data. In particular, it is possible for students with a high sense of programming difficulty, such as students in the humanities, to learn data analytics in a non-programming environment and interactive visualization content. | |||||||
言語 | en | |||||||
雑誌書誌ID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA12321947 | |||||||
雑誌書誌ID | ||||||||
関連タイプ | isVersionOf | |||||||
識別子タイプ | ISSN | |||||||
関連識別子 | 18829937 | |||||||
言語 | ja | |||||||
関連名称 | 関西国際大学 | |||||||
書誌情報 |
ja : 教育総合研究叢書 巻 -, 号 17, p. 49-65, ページ数 17, 発行日 2024-03-31 |