ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To

Field does not validate

To
lat lon distance


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究紀要
  2. 24号

教育の視点からみた無形文化遺産研究 ―「実践知」の概念を手がかりに―

https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/1104
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/1104
388451aa-a52f-4adf-be41-a9b8d251877e
名前 / ファイル ライセンス アクション
24-3.pdf 24-3 (996.6 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-05-25
タイトル
タイトル 教育の視点からみた無形文化遺産研究 ―「実践知」の概念を手がかりに―
タイトル
タイトル An Educational Perspective on Studies of Intangible Cultural Heritage: With a Focus on the Concept of Practical Intelligence
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 実践知
キーワード
主題Scheme Other
主題 無形文化遺産
キーワード
主題Scheme Other
主題 秦腔
キーワード
主題Scheme Other
主題 中国伝統芸能
キーワード
主題Scheme Other
主題 人材育成環境
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Practical Intelligence
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Intangible Cultural Heritage
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Qin opera
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Chinese Traditional Performing Arts
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Human Resource Development
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 清水, 拓野

× 清水, 拓野

WEKO 1287

清水, 拓野

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿は, 教育研究における「実践知(Practical Intelligence)」の概念を手がかりに, 教育の視点から行う無形文化遺産研究の意義について考察するものである。ここでは, 文化遺産の保護・登録をめぐる活動が近年とりわけ活発な中国の事例を中心に検討する。本稿は, 文化人類学的なケーススタディなので, 筆者がこれまで20年余り調査研究してきた中国西北地域の伝統演劇・秦腔の状況を具体事例として議論を進めたい。
 中国では, 文化大革命時代に排除の対象であった伝統的無形文化を文化遺産として保護・継承の対象にするという文化政策の大転換を行い, 21世紀に入ってから数多くの無形文化遺産を登録してきたので, 文化遺産研究は近年大いに注目されている。しかし, 日本と比べても文化遺産保護の歴史が短い中国では, 政策的矛盾も多々あり, 無形文化遺産の継承過程にも少なからず影を落としている。2006年に国家レベルの無形文化遺産となった秦腔の場合も, 決して例外ではない。
 本稿は, 無形文化遺産に関わる人材育成環境に注目することで, 状況改善に役立つ新たな視点を提供しようと試みるものである。その際, 熟達者(エキスパート)の持つ知識や技能を意味する実践知の概念は, 教育環境のあり方を具体的に検討することを可能にしてくれる。この概念は, これまで教育研究や経営学研究の文脈でおもに用いられてきたが, 本稿ではそれが無形文化遺産研究にも役立つということを示したい。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This paper provides a new perspective on studies of Chinese intangible cultural heritage by focusing on the educational concept of practical intelligence.
People’s Republic of China is a country that diametrically reversed its cultural policy of destruction and exclusion of traditional cultures during revolutionary period to their protection and transmission in the post-revolutionary period. Being influence by UNESCO’s Convention for the Protection of Intangible Cultural Heritage in 2006, China has registered many traditional intangible cultures as intangible cultural heritage since the beginning of 21st century and has strengthened heritage protection policies. However, there are yet many serious issues of heritage protection and transmission because of China’s relative lack of experience.
Taking the situation into consideration, this paper shows that more attention to the process of human resource (bearers of intangible cultural heritage) development should be paid to improve the situation. As an anthropological case study, this paper ethnographically examines the example of Qin opera, a regional theater in Northwestern China registered as intangible cultural heritage that I have researched for the past two decades, to illuminate in details how such an educational perspective can be inspiring and meaningful for future research in the field.
書誌情報 研究紀要
en : The bulletin of Kansai University of International Studies

号 24, p. 41-54, 発行日 2023-03-10
出版者
出版者 関西国際大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13455311
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11544811
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 16:12:05.147301
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3