WEKO3
アイテム
イングリッシュラウンジ活動の有効性についてのパイロット研究
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/71
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/717dc4ced7-8155-4e28-a270-5cf25cc8d057
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-03-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | イングリッシュラウンジ活動の有効性についてのパイロット研究 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A pilot study of the effectiveness of English lounge activities | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P(論文) | |||||
著者名(日) |
佐々木, 緑
× 佐々木, 緑 |
|||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | EFL環境の中で英語を学ぶ学習者にとって,授業外での英語使用,学習の機会の確保は,英語運用能力の向上には不可欠であり,自ら学ぶ機会を求めようとする自律学習者としての姿勢こそが,英語学習の成功の秘訣である。多くの学校で,イングリッシュラウンジやクラブ活動などを通して,このような授業外での英語使用,学習を促進させようとする取り組みがなされている。しかしながら,そのような施設や機会を有効利用している学生は,学習意欲の高く,すでに一定の自律学習のスキルを身につけている学生が多い。一方で、学習習慣すら身についていない学生が大学に入学している現状においては,単に機会を与えるだけでは不十分な状況でもある。本稿は,研究実施校である関西国際大学が2009年度より新設するイングリッシュラウンジでの自律学習促進活動について,一部のプログラムを試験運用し、利用状況の分析をもとにその効果と今後の課題まとめたものである。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | In EFL circumstances, it is crucial for English learners to try to enhance the chances to study or use English outside of their classes if they want to be a successful English learner. This requires students' autonomous attitude to study. Many schools provide such learning opportunities outside classes such as Language Lounge activities and English learning clubs. Most of the students who get benefits out of these opportunities are those who have already motivated or have some autonomous learning skills. However, under the globalization of the university education, where even students who have inadequate study skills are matriculated at a university, just opening those opportunities to students sometimes isn't effective. Especially those students needs some help to develop their study skills to be an autonomous learner and be able to utilize the facilities and opportunities to improve their English. This paper reported the results of a preparatory experiment of some activities at Kansai University of International Studies to develop their English Lounge activities to foster autonomous language learning. | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12321947 | |||||
書誌情報 |
教育総合研究叢書 en : Studies on education 号 2, p. 83-94, 発行日 2009-03 |