ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究紀要
  2. 21号

活動型短期海外派遣プログラムの「外国語学習観」への影響(1)事前事後における項目レベルでの比較検討

https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/599
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/599
73378f6b-9cda-46f5-9146-152e655b81f2
名前 / ファイル ライセンス アクション
2f越山.pdf 21-3 (2.7 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2020-06-11
タイトル
タイトル 活動型短期海外派遣プログラムの「外国語学習観」への影響(1)事前事後における項目レベルでの比較検討
言語 ja
タイトル
タイトル The Impact of Short-term Activity-based Overseas Programs on "the Views of Foreign Language Learning"(1)Pre-Post Data Comparisons at the Item Level
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 https://ci.nii.ac.jp/keyword/活動型短期海外派遣プログラム
キーワード
主題Scheme Other
主題 https://ci.nii.ac.jp/keyword/外国語学習観尺度(BALLI)
キーワード
主題Scheme Other
主題 https://ci.nii.ac.jp/keyword/大学生
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Short-term overseas programs
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 The Beliefs About Language Learning Inventory(BALLI)
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 University students
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 越山, 泰子

× 越山, 泰子

ja 越山, 泰子

Search repository
伊藤, 創

× 伊藤, 創

ja 伊藤, 創
関西国際大学

Search repository
飯島, 有美子

× 飯島, 有美子

ja 飯島, 有美子
関西国際大学

Search repository
広沢, 俊宗

× 広沢, 俊宗

ja 広沢, 俊宗
関西国際大学

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this study is to clarify how students’ views on foreign language learning change before and after their participation in activity-based overseas programs at the item level. It seeks to provide an additional method for verifying the effects of studying abroad. Data was collected from 318 students participating in activity-based study abroad programs including pre- and post-traveling sessions. The Japanese version (Nakayama 2010) of the Foreign Language Learning Scale (BALLI: The Beliefs About Language Learning Inventory) originally developed by Horwitz (1987) was used for data collection. Results indicated that even though the students were already motivated to learn a foreign language at the time of the pre-traveling sessions of their study abroad programs, their motivation further increased through their overseas experiences. In addition, the students not only found more interest in communicating with foreigners, but also became more confident in their foreign language learning. With regards to learning and communication strategies, students heightened their awareness of the necessity of repeated practice in foreign language learning and the importance of guessing in communication with foreigners. Moreover,the fact that they went abroad reduced their resistance to speaking foreign languages in public. Overall findings were positive, showing that even short-term programs not intended for language training per se had positive influence on students’ development of the “view of foreign language learning.”
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究の目的は,留学の効果を検証する一つの方法として,参加者の「外国語学習観」の変化に焦点を当て,「活動型海外プログラム」の参加者の「外国語学習観」が,留学前と留学後でどのように変化するのかを明らかにするものである。Horwitz(1987)によって開発された外国語学習観尺度34項目(BALLI:The Beliefs About Language Learning Inventory) の邦訳版(中山2010)を用いて,外国語学習を主たる目的としない短期海外プログラムの参加者318名の, プログラム参加前, 参加後の「外国語学習観」に関するデータを収集,分析した。その結果, 参加学生は渡航前において既に外国語学習への意欲や動機づけは高くなっており, 海外プログラム参加後には, さらに外国語学習を通して外国人とコミュニケーションをとりたいと思う気持ちが高まっていた。また, 参加後には今学習している外国語をいつかは上手に話せるようになるという自信も強まっていた。学習・コミュニケーション方略についても, 渡航経験を通して, 外国語学習における反復練習の必要性, および外国人との意思疎通における推測の重要性が高まっていた。さらには, 海外に出たことによって人前で外国語を話すことに関しての抵抗も低くなっていた。このように, プログラムの主旨としては語学研修を主たる目的としていない短期の海外派遣プログラムにおいても, 参加者は「外国語学習観」に関するポジティブな影響を受けていることが分かった。
書誌情報 研究紀要

号 21, p. 21-30, 発行日 2020-03-10
出版者
出版者 関西国際大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13455311
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11544811
論文ID(NAID)
内容記述タイプ Other
内容記述 40022191175
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 16:29:11.213283
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3