@article{oai:kuins.repo.nii.ac.jp:00000599, author = {越山, 泰子 and 伊藤, 創 and 飯島, 有美子 and 広沢, 俊宗}, issue = {21}, journal = {研究紀要}, month = {Mar}, note = {40022191175, The purpose of this study is to clarify how students’ views on foreign language learning change before and after their participation in activity-based overseas programs at the item level. It seeks to provide an additional method for verifying the effects of studying abroad. Data was collected from 318 students participating in activity-based study abroad programs including pre- and post-traveling sessions. The Japanese version (Nakayama 2010) of the Foreign Language Learning Scale (BALLI: The Beliefs About Language Learning Inventory) originally developed by Horwitz (1987) was used for data collection. Results indicated that even though the students were already motivated to learn a foreign language at the time of the pre-traveling sessions of their study abroad programs, their motivation further increased through their overseas experiences. In addition, the students not only found more interest in communicating with foreigners, but also became more confident in their foreign language learning. With regards to learning and communication strategies, students heightened their awareness of the necessity of repeated practice in foreign language learning and the importance of guessing in communication with foreigners. Moreover,the fact that they went abroad reduced their resistance to speaking foreign languages in public. Overall findings were positive, showing that even short-term programs not intended for language training per se had positive influence on students’ development of the “view of foreign language learning.”, 本研究の目的は,留学の効果を検証する一つの方法として,参加者の「外国語学習観」の変化に焦点を当て,「活動型海外プログラム」の参加者の「外国語学習観」が,留学前と留学後でどのように変化するのかを明らかにするものである。Horwitz(1987)によって開発された外国語学習観尺度34項目(BALLI:The Beliefs About Language Learning Inventory) の邦訳版(中山2010)を用いて,外国語学習を主たる目的としない短期海外プログラムの参加者318名の, プログラム参加前, 参加後の「外国語学習観」に関するデータを収集,分析した。その結果, 参加学生は渡航前において既に外国語学習への意欲や動機づけは高くなっており, 海外プログラム参加後には, さらに外国語学習を通して外国人とコミュニケーションをとりたいと思う気持ちが高まっていた。また, 参加後には今学習している外国語をいつかは上手に話せるようになるという自信も強まっていた。学習・コミュニケーション方略についても, 渡航経験を通して, 外国語学習における反復練習の必要性, および外国人との意思疎通における推測の重要性が高まっていた。さらには, 海外に出たことによって人前で外国語を話すことに関しての抵抗も低くなっていた。このように, プログラムの主旨としては語学研修を主たる目的としていない短期の海外派遣プログラムにおいても, 参加者は「外国語学習観」に関するポジティブな影響を受けていることが分かった。}, pages = {21--30}, title = {活動型短期海外派遣プログラムの「外国語学習観」への影響(1)事前事後における項目レベルでの比較検討}, year = {2020} }