ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 教育総合研究叢書
  2. 12号

発音指導と発音記号 : 辞書使用の諸問題

https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/590
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/590
0793900d-5196-4dbd-8fd7-b059aec034a3
名前 / ファイル ライセンス アクション
⑨有本先生.pdf K12-9 (778.0 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-07-02
タイトル
タイトル 発音指導と発音記号 : 辞書使用の諸問題
タイトル
タイトル Relation Between Pronunciation Teaching and Phonetic Symbols : Some Issues of Using Dictionaries
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 有本, 純

× 有本, 純

WEKO 1263

有本, 純

Search repository
河内山, 真理

× 河内山, 真理

WEKO 1264

河内山, 真理

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this study is to investigate how pronunciation teaching in schools is conducted using dictionaries,especially focusing on phonetic symbols. According to the Course of Study by MEXT, it is necessary to teach how to use a dictionary and make students utilize it. We classified dictionaries into five types, i.e., 1) introductory English-Japanese, 2) elementary E-J, 3) intermediate E-J, 4) advanced E-J and 5) English learner’s dictionary (E-E). As a result, there are many differences in the phonetic descriptions among these dictionaries, such as stress marks,technical terms, vowels, and kana descriptions.
Lexicographers should take it into consideration that phoneticians who are in charge of the dictionary must understand the users of the dictionary and decide most suitable phonetic descriptions because Japanese learners of English are confused by the different descriptions. Also, teachers should pay attention to the pronunciation teaching for students to acquire better communication skills.
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 現行および2020 年度から実施される中学校外国語の学習指導要領では, いずれにおいても発音
記号は必須の指導事項ではなく, 補助として使用できるものとされている。教科書では2 年生から
は発音記号が新出単語と共に記載され, 英和辞典でも必ず掲載されているので, 知っておく方がよ
い項目である。本稿では, 英和辞典を5つのレベルの分類し, 比較調査した結果, 音声表記のバラ
つきや, 用語の混乱などがあることを確認した。発音記号を指導する際に, 学習者に混乱を招く可
能性があり, 辞書編纂に対しても課題があることを指摘した。
書誌情報 教育総合研究叢書 = Studies on education

号 12, p. 101-112, 発行日 2019-03-31
出版者
出版者 関西国際大学教育総合研究所
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-9937
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12321947
論文ID(NAID)
内容記述タイプ Other
内容記述 40021892053
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 16:29:22.890903
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3