WEKO3
アイテム
特別支援教育の知見をいかした学校経営(6)社会科の学習に特別支援の知見をいかす視点と手だて
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/527
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/52715d69c79-1246-4cd1-941c-d65323e6111c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-08-31 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 特別支援教育の知見をいかした学校経営(6)社会科の学習に特別支援の知見をいかす視点と手だて | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A School Management based on the Findings of Special Needs Education(6)A Viewpoint and a Method to Overcome Knowledge of Special Support for Learning of Social Studies | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
百瀬, 和夫
× 百瀬, 和夫 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 小学校学習指導要領において、社会科の目標は「社会生活についての理解を図り,我が国の国土と歴史に対する理解と愛情を育て,国際社会に生きる平和で民主的な国家・社会の形成者として必要な公民的資質の基礎を養う。」と示されている。 さらに、学習指導要領には、児童の理解・態度・能力に関する目標についてそれぞれの発達段階において系統的・段階的に示され,その中の能力に関する目標については「観察力や資料活用力について,第3学年及び第4学年では,地域における社会的事象を観察,調査するとともに,地図(絵地図を含む)や各種の具体的資料を効果的に活用することができるようにすること,第5学年では,社会的事象を具体的に調査するとともに,地図や地球儀,統計などの各種の基礎的資料を効果的に活用することができるようにすること,そして第6学年では,社会的事象を具体的に調査するとともに,地図や地球儀,年表などの各種の基礎的資料を効果的に活用することができるようにすること」を求めている。 しかしながら、これらの学習が成立するためには、子どもたちの発達段階に応じた基礎・基本的な能力(例えば、視覚、聴覚、前庭覚、固有覚などの感覚や姿勢を保つ力、注意力、情緒の安定など)の成長が不可欠である。しかしながら、これらの発達に目を向けた実践はユニバーサルデザイン教育にその萌芽はみられるものの、まだまだ少ないように思われる。 本稿では、社会科学習の事例を通して、子どもたちの発達に目を向けた特別支援の知見をいかす指導・支援や手だてについて述べてみたい。 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The goal of social studies in the education guideline at elementary level is to teach social life, to foster understanding and tenderness to our homeland and history, and to nourish basics of civil nature, which are required in the global society, as the formant of peaceful, democratic nation and community. The object about student’s understanding, behavior, and ability in the education guideline is presented consistently and gradually in accordance with the student’s formative stage. With respect to the ability of this object, the education guideline require the students at third, fourth and fifth level to make use of basic materials related to map, globe and chronology and so on. However, it is essential for teachers to educate basic talent, such as sensibility, attention, and emotional stability in proportion to student’s developmental stage. Then, the author examines the guidance and method making use of the findings of special needs education through the case learning at social studies. |
|||||
書誌情報 |
教育総合研究叢書 = Studies on education 号 10, p. 73-81, 発行日 2017-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 関西国際大学教育総合研究所 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1882-9937 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12321947 | |||||
論文ID(NAID) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 40021260715 |