WEKO3
アイテム
OECD著『教師の現職教育と職能開発 OECD諸国の事例比較』が示す「教師の資質能力」
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/52
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/52c1aaa9d1-0399-4280-bb70-cae553915635
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2008-03-01 | |||||
| タイトル | ||||||
| タイトル | OECD著『教師の現職教育と職能開発 OECD諸国の事例比較』が示す「教師の資質能力」 | |||||
| タイトル | ||||||
| タイトル | Teacher Quality Described in "STAYING AHEAD: In-service Training and Teacher Professional Development"(OECD) | |||||
| 言語 | en | |||||
| 言語 | ||||||
| 言語 | jpn | |||||
| 資源タイプ | ||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
| ページ属性 | ||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||
| 内容記述 | P(論文) | |||||
| 記事種別(日) | ||||||
| 値 | 論文 | |||||
| 記事種別(英) | ||||||
| 言語 | en | |||||
| 値 | Article | |||||
| 著者名(日) |
冨田, 福代
× 冨田, 福代 |
|||||
| 著者名よみ |
トミタ, フクヨ
× トミタ, フクヨ |
|||||
| 著者名(英) |
TOMITA, Fukuyo
× TOMITA, Fukuyo |
|||||
| 著者所属(日) | ||||||
| 値 | 関西国際大学教育学部教育総合研究所 | |||||
| 著者所属(英) | ||||||
| 言語 | en | |||||
| 値 | Research Institute for Education, Kansai University of International Studies | |||||
| 抄録(日) | ||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||
| 内容記述 | 本書は,OECD加盟国8か国の教育改革における教師教育を,現職教育の制度を中心としてまとめた報告書の翻訳本である。10年の年月を経た現在では,本書内容は世界的な教育改革の経緯と,日本の教師教育の状況を映し出す貴重な資料となるため,教師の資質能力の向上をテーマとする研究の,理論構築のための基本文献のひとつとして取り上げる。本稿では,その「解説」に記載された内容を中心に,「教育改革の進行」「日本の教師教育の変化」「教職の研修制度」「大学と教師教育」の観点で全体内容を再分析する。 | |||||
| 抄録(英) | ||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||
| 内容記述 | This is a translation book of the OECD report on teacher education, especially focusing on in-service training on teachers, under the circumstance of education reform of each 8 countries out of the OECD members. 10 years later, the book clearly helps to explain how the world-wide education reform was 'done and how the situation of Japanese education was changed. The book is now used to formulate a theoretical framework on the research project of 'teacher quality'. Then this article aims to re-analyse the book by referring the context described in "Commentary" of the book, into the aspects; implementation of education reform, change of Japanese teacher education, teacher training system, university and teacher education. | |||||
| 雑誌書誌ID | ||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||
| 収録物識別子 | AA12321947 | |||||
| 書誌情報 |
教育総合研究叢書 巻 1, p. 1-8, 発行日 2008-03 |
|||||