WEKO3
アイテム
入学時の学生精神的健康調査(UPI)と授業の出席状況との関連
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/382
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/382e0e42d74-c727-44f5-94d4-c32056710282
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2013-07-20 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 入学時の学生精神的健康調査(UPI)と授業の出席状況との関連 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A relationship between University Personality Inventory and absences of class | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P(論文) | |||||
著者名(日) |
高岸, 幸弘
× 高岸, 幸弘× 櫻井, 興平× 橋根, 千尋× 菅野, 絵里子× 安東, 大起 |
|||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 関西国際大学人間科学 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 関西国際大学学生相談室カウンセラー | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 関西国際大学学生相談室カウンセラー | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 関西国際大学学生相談室カウンセラー | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 関西国際大学学生相談室カウンセラー | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究では,入学時に行う学生精神的健康調査(University Personality Inventory: UPI)と入学3ヵ月後の授業の出席状況との関連の検証を通して,スクリーニング検査であるUPI の有効活用を検討した。これまで本学では学生の精神衛生の維持のための予防的介入として,入学時に実施するUPI で該当する項目が25以上,または特定の4項目いずれかに該当した場合に個別面談を実施している。2012年度入学学生のUPI データおよび入学3ヵ月後の授業の出席状況との関連から,①現在の設定基準に整合性が認められること,②さらに男女それぞれの特定項目が示唆されること,③入学時UPI 総得点と授業の欠席との関連は認められないことが明らかとなった。結果を踏まえ,今後のUPI の有効活用について検討した。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Using the University Personality Inventory (UPI), this study examined the relationship between mental health of students at the time of admission and class absences three months after entering the university through reviewing the scale properties of UPI. In this university students who meet more than 25 itmes or 4 specified item of UPI couducted in the beginning of the first year have been interviewed as a preventive intervention. The subjects were freshman who entered the university in 2012. The results indicated that (1) the current criteria have certain consistency; (2) there may be gender difference in specific items, and (3) the relationship between total score of UPI and absences in class is unclear. Based on the results, how to effectively utilize the UPI was discussed. | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11544811 | |||||
書誌情報 |
研究紀要 号 14, p. 177-184, 発行日 2013-03-31 |