@article{oai:kuins.repo.nii.ac.jp:00000382, author = {高岸, 幸弘 and 櫻井, 興平 and 橋根, 千尋 and 菅野, 絵里子 and 安東, 大起}, issue = {14}, journal = {研究紀要}, month = {Mar}, note = {P(論文), 本研究では,入学時に行う学生精神的健康調査(University Personality Inventory: UPI)と入学3ヵ月後の授業の出席状況との関連の検証を通して,スクリーニング検査であるUPI の有効活用を検討した。これまで本学では学生の精神衛生の維持のための予防的介入として,入学時に実施するUPI で該当する項目が25以上,または特定の4項目いずれかに該当した場合に個別面談を実施している。2012年度入学学生のUPI データおよび入学3ヵ月後の授業の出席状況との関連から,①現在の設定基準に整合性が認められること,②さらに男女それぞれの特定項目が示唆されること,③入学時UPI 総得点と授業の欠席との関連は認められないことが明らかとなった。結果を踏まえ,今後のUPI の有効活用について検討した。, Using the University Personality Inventory (UPI), this study examined the relationship between mental health of students at the time of admission and class absences three months after entering the university through reviewing the scale properties of UPI. In this university students who meet more than 25 itmes or 4 specified item of UPI couducted in the beginning of the first year have been interviewed as a preventive intervention. The subjects were freshman who entered the university in 2012. The results indicated that (1) the current criteria have certain consistency; (2) there may be gender difference in specific items, and (3) the relationship between total score of UPI and absences in class is unclear. Based on the results, how to effectively utilize the UPI was discussed.}, pages = {177--184}, title = {入学時の学生精神的健康調査(UPI)と授業の出席状況との関連}, year = {2013}, yomi = {タカギシ, ユキヒロ and サクライ, コウヘイ and ハシネ, チヒロ and スガノ, エリコ and アンドウ, ダイキ} }