WEKO3
アイテム
教科書新聞教材活用のための必要事項の一考察
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/355
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/355c352b3ff-aef1-474a-a851-c1b4cee2454d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-03-31 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 教科書新聞教材活用のための必要事項の一考察 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Consideration of the Necessary Information for Utilizing Textbook Newspaper Teaching Materials | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P(論文) | |||||
著者名(日) |
中西一彦
× 中西一彦 |
|||||
著者名(英) |
Kazuhiko NAKANISHI
× Kazuhiko NAKANISHI |
|||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 関西国際大学教育学部 | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 新学習指導要領には「新聞」という言葉が多く盛り込まれている。新聞活用には「新聞に親しむ」「新聞を読む」「新聞で考える」という三段階がある。新しく教科書教材として取り上げられた新聞活用のための教材に照らし合わせて,この三段階の整合性を考える。今回は1社の4年生,5年生,6年生の教科書新聞教材を対象に,実践をより効果的に行うための必要事項を挙げることとした。事前の準備を周到に行っておくこと,特に子どもたちの実態,現状をしっかり把握し用意することをもとに考察を行った。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The word "newspaper" can be frequently seen in new educational guidelines. There are three steps for utilizing newspaper as teaching materials. The first step is to be familiar with newspaper. The second step is to read the newspaper. The third step is to think about what is read. Considering the three steps of the newspaper's practical use as teaching materials was taken into consideration. Following the necessary matters in using newspapers effectively, specifically by using these as teaching materials for 4th, 5th and 6th graders, was decided. Preparing well and understanding real situation and features of children were also considered. | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11544811 | |||||
書誌情報 |
研究紀要 巻 13, p. 161-173, 発行日 2012-03-31 |