ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究紀要
  2. 9号

講義科目でアクティブ・ラーニングを可能にする基本構造 : 社会福祉専門職教育関連科目における実践から

https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/263
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/263
a2c57584-a11f-413c-ba8d-51987e022b64
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00005058963.pdf KJ00005058963.pdf (828.9 kB)
Item type 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2008-03-01
タイトル
タイトル 講義科目でアクティブ・ラーニングを可能にする基本構造 : 社会福祉専門職教育関連科目における実践から
タイトル
タイトル Basic Structure Which Encourages Students' Active Learning in Lecture : Practice in Social Work Courses
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ページ属性
内容記述タイプ Other
内容記述 P(論文)
記事種別(日)
値 論文
記事種別(英)
言語 en
値 Article
著者名(日) 笠原, 千絵

× 笠原, 千絵

WEKO 667

笠原, 千絵

Search repository
山本, 秀樹

× 山本, 秀樹

WEKO 668

山本, 秀樹

Search repository
加藤, 善子

× 加藤, 善子

WEKO 669

加藤, 善子

Search repository
著者名よみ カサハラ, チエ

× カサハラ, チエ

WEKO 670

カサハラ, チエ

Search repository
ヤマモト, ヒデキ

× ヤマモト, ヒデキ

WEKO 671

ヤマモト, ヒデキ

Search repository
カトウ, ヨシコ

× カトウ, ヨシコ

WEKO 672

カトウ, ヨシコ

Search repository
著者名(英) KASAHARA, Chie

× KASAHARA, Chie

WEKO 673

en KASAHARA, Chie

Search repository
YAMAMOTO, Hideki

× YAMAMOTO, Hideki

WEKO 674

en YAMAMOTO, Hideki

Search repository
KATO, Yoshiko

× KATO, Yoshiko

WEKO 675

en KATO, Yoshiko

Search repository
著者所属(日)
値 関西国際大学教育学部
著者所属(日)
値 関西国際大学教育学部
著者所属(日)
値 関西国際大学初年次教育開発センター
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 社会福祉関連講義科目の教授法の改善として,1年次必修科目「老人福祉論」,「障害者福祉論」の2科目で,課題や試験の評価方法を明記した「ルーブリック」と,毎回の課題として講義ポイントを学生が記入する「ワークシート」を導入した授業デザインを実施した。獲得が期待される行動は「学習習慣の定着」である。2ヶ月間試行後の中間評価として,出席率,ワークシート提出率,ワークシート評価を分析したところ,(1)学生の授業への取り組みが真剣になり,ノートの取り方が向上した, (2)途中まではいい加減に参加していた学生も,小テストの結果やルーブリックの厳密性を認識するにつれて真剣な学習者に変化した,(3)初年次で教員の要求水準を明確に示すことの重要性を明らかにした,という結果を得ることができた。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In this article teaching lecture courses utilizing structured assessment for learning is introduced, which is proved effective to make students participate more actively in lecture. Our practice includes using rubrics to show clear expectations and evaluation criteria, assigning the students to work on a guided worksheet for every class, and giving feedback on their work on the sheet every week. The data was collected from the students enrolled in two required, lecture-based courses: "Welfare for the Elderly" and "Welfare for the People with Disability". The following results were observed: 1)Students became more focused and involved in lecture; consequently they learned to take better notes; 2)Students who were disconnected for the first few weeks became serious learners, as they recognize the expectations of the courses and rigid assessment, by receiving feedback on their tests and worksheet every week; and 3)First-year students were more engaged in work and have clearer understanding of expectations than upper-class students, which emphasizes the importance of setting and showing high expectations clearly to the students in their first year.
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11544811
書誌情報 研究紀要

巻 9, p. 13-23, 発行日 2008-03
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 16:37:52.855656
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3