WEKO3
アイテム
言語形式,意味内容,言語機能に焦点をあてた 英語授業の言語活動についての一考察 -選択体系機能言語学的アプローチの視座から-
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/2000014
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/20000141338a635-e5ae-43eb-8b3c-40b50739db3d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-05-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 言語形式,意味内容,言語機能に焦点をあてた 英語授業の言語活動についての一考察 -選択体系機能言語学的アプローチの視座から- | |||||||
言語 | ja | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | Language-Use Activities in English Class Focusing on Form, Meaning, and Function: A Systemic Functional Linguistic Approach | |||||||
言語 | en | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題 | 言語習得の3要素 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題 | コンテクスト | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題 | レジスター | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題 | 意味内容の解釈 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
著者名(日) |
三好 , 徹明
× 三好 , 徹明
|
|||||||
抄録(日) | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | 近年のデジタル化の進展による今後のグローバル社会のあり方の議論を踏まえ,新学習指導要領において,これからの時代に必要な資質や能力が明示された。英語教育においては,4技能の向上だけでなく,テクストを事実・情報・意見の観点に基づいて批判的に読解し,適切に表出する言語コミュニケーション能力が求められている。以上の背景から,言語学習において,言語を単なる語彙や文法の集合体として捉えるだけでは十分ではない。指導者は,言語活動によって生み出されるコンテクストや,意味構造,機能により一層焦点を当て,学習者が言語活動を通して,言語形式・意味内容・言語機能が相互に影響し合っていることを体験的に理解し,ことばの使われ方(言語機能)を踏まえて,社会的文脈におけるテクストの意味内容を「解釈」できる力を育むことが必要である。本稿では,学習者が英語授業の言語活動において,言語形式・意味内容・言語機能の言語習得の3要素の相互作用を体験的に捉えることの意義を選択体系機能言語学的アプローチの視座から論じることを目的とする。 | |||||||
言語 | ja | |||||||
抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | Based on discussions on the future of global society due to the recent progress of digitalization, the new Courses of Study have highlighted essential skills for the future, emphasizing not just language skills but also critical reading and effective expression. Language is seen beyond just vocabulary and grammar; instead, the focus is on understanding context, semantics, and functions in language-use activities. The paper argues that learners should experience how linguistic form, semantic and pragmatic content, and linguistic function interact, developing the ability to interpret texts based on social contexts. Using a systemic functional linguistic approach, the paper discusses the importance of experiential understanding in English classes, stressing its role in comprehending the interplay between linguistic form, semantic and pragmatic content, and linguistic function in language learning. | |||||||
言語 | en | |||||||
雑誌書誌ID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA12321947 | |||||||
雑誌書誌ID | ||||||||
関連タイプ | isVersionOf | |||||||
識別子タイプ | ISSN | |||||||
関連識別子 | 18829937 | |||||||
言語 | ja | |||||||
関連名称 | 関西国際大学 | |||||||
書誌情報 |
ja : 教育総合研究叢書 巻 -, 号 17, p. 75-92, ページ数 18, 発行日 2024-03-31 |