WEKO3
アイテム
教職課程コアカリキュラム言説に関する考察
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/1102
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/110235ba6e83-45f0-4767-8c73-142aa19b4b8c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-05-25 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 教職課程コアカリキュラム言説に関する考察 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Discourse about the Teacher Education Core Curriculum | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教職課程コアカリキュラム | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 言説 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教員養成 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Teacher Education Core Curriculum | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Discourse, | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Teacher training | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
川村, 光
× 川村, 光 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本論文の目的は,教職課程コアカリキュラム導入に対する肯定派と批判派の言説を整理し,そのカリキュラムの言説空間の構成の在り方を明らかにしたうえで,今後のコアカリキュラム論争に関わった生産的な議論について考察することである。本論文では以下のことを指摘した。 肯定派の言説は,教職課程担当教員の意識と大学の対応についての課題に関するもの,教員養成のおける学校現場のニーズに対する対応不足に関するもの,教職志望学生の学修成果の不明瞭さに関するものという3つに整理することができる。これらは,教員資質の向上というコアカリキュラムの機能を議論している。 一方,批判派の言説は大学の在り方に関するもの,コアカリキュラムの内容に関するもの,教員養成制度に関するものの3つに分類することができる。これらは,コアカリキュラムによる教育への国家のコントロール機能の危険性を問題にしている。 コアカリキュラムの言説空間は,上述の肯定派と批判派の言説に加え,両派に属さない立場の言説,批判派の論に対する肯定派の言説によって構成されている。今後,生産的言説空間を構築していくためには,両派の議論が分断的に対立したものとしてではなく,相互浸透的な展開することが求められる。具体的には,他の専門職との比較を踏まえつつ,教職の専門職性と大学の自律性の関係性という学校教育制度全体に関わる観点から,コアカリキュラムの内容を検討する議論をすることが重要である。 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This study aims to summarise the discourses of those who support or criticise the introduction of the core curriculum of the teacher training course, clarify the structure of the curriculum discourse space, and examine the productive discussions involved in future core curriculum debates. This study elucidates the following elements. The discourse of supporters can be divided into three categories: the awareness of professors in charge of teacher training courses and the response of universities, the insufficient response to the needs of schools in teacher training, and the ambiguity in learning outcomes of students who are the prospective teachers. These discuss the core curriculum’s function of improving teacher quality. Conversely, the discourse of critics can be classified into three categories: those concerning the state of universities, the content of the core curriculum, and the teacher training system. These discuss the dangers of state control over education through the core curriculum. The discourse space of the core curriculum comprises the discourse of the supporters and critics as described above, as well as the discourse of those that do not belong to either faction along with the supporters' counterarguments against the discourse of the critics. To construct a productive discourse space in the future, it is necessary for the discussions of both parties to develop in a mutually permeating manner, rather than in a divided and conflicting manner. Specifically, it is important to discuss the contents of the core curriculum from the viewpoint of the relationship between the professionalism of teachers and the autonomy of universities, which touches upon the overall school education system, while making comparisons with other professions. |
|||||
書誌情報 |
研究紀要 en : The bulletin of Kansai University of International Studies 号 24, p. 1-16, 発行日 2023-03-10 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13455311 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11544811 |