WEKO3
アイテム
小学校図画工作科で使用する用具の認識に関する調査 : 小学校教員や児童の認識との比較から
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/1024
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/1024adfdfc38-7d03-49c6-a865-8e225aad826d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-07-04 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 小学校図画工作科で使用する用具の認識に関する調査 : 小学校教員や児童の認識との比較から | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Survey on Recognition of Tools Used in Elementary School Arts and Crafts : Comparison with the Perception of Elementary School Teachers and Children | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
大西, 洋史
× 大西, 洋史 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究は,小学校学習指導要領解説図画工作科編1)に記載された図画工作科の授業で使用する用具について,小学校教員や児童に対して調査を実施し用具の認識を比較したものである。 昨年は,教員養成課程に所属する意識調査を実施し2),名称を回答できなかったり,使用の経験がないと回答したりする用具があることを確認した。 教員の調査からは,ほとんどの用具で正しい名称を回答し使用経験もあることが確認できた。一方で,児童は昨年の学生と同様名称を知らなかったり使用経験のない用具があると回答したりすることが明らかになった。また児童の回答傾向は,昨年の学生と同じ傾向になることも判明した。 大学の専門課程を学ぶまで児童が示した用具の認識が続いていることか考えると,図画工作科の授業を円滑に進めるためにはどの段階で教員が示したような用具に対する認識を持てるようにするかが重要となる。大学での教員養成課程の専門課程や,新任研修,教員研修等でどのような方策をとれば,図画工作科の授業で使用する用具について認識を高めることが出来るか明らかにする必要性が明らかになった。 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In this research, elementary school teachers and children' perceptions of the tools used in the arts and crafts described in the elementary school learning guideline commentary arts and crafts were investigated. Last year, I conducted an awareness survey of belonging to the teacher training course and confirmed that there are tools that cannot answer the name or answer that they have no experience of using it. From the teacher's survey, it was confirmed that most of the tools answered the correct name and had experience in using them. It became clear that children, like last year's students, answered that they did not know the name or had some equipment that they had never used. It was also found that the response tendency of children is the same as that of last year's students. Considering that the recognition of the equipment shown by the children continues until they study the specialized course of the university, it is important at what stage they have the same recognition as the teacher to smoothly study arts and crafts. It became clear that it is necessary to clarify what kind of measures should be taken in specialized courses of teacher training courses at universities, new training, teacher training, etc. to raise awareness of tools used in arts and crafts. |
|||||
書誌情報 |
教育総合研究叢書 = Studies on education 号 14, p. 75-87, 発行日 2021-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 関西国際大学教育総合研究所 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1882-9937 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12321947 | |||||
論文ID(NAID) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 40022570321 |