ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究紀要
  2. 20号

学習指導要領改訂に伴う初等教育におけるプログラミング教育について

https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/580
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/580
112603eb-5ba9-446e-8da2-fa19eec41b7f
名前 / ファイル ライセンス アクション
12山下.pdf 20-12 (1.1 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-05-13
タイトル
タイトル 学習指導要領改訂に伴う初等教育におけるプログラミング教育について
タイトル
タイトル "Programming Education" for Elementary Education Going with the Revision of Government Guideline for Education
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 https://ci.nii.ac.jp/keyword/学習指導要領改訂
キーワード
主題Scheme Other
主題 https://ci.nii.ac.jp/keyword/プログラミング教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 https://ci.nii.ac.jp/keyword/教育の情報化
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 山下, 泰生

× 山下, 泰生

WEKO 1249

山下, 泰生

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In Japan, “informatization of education” is now being pushed forward, which aims for “arrangement of teacher”, “ICT environmental full equipment” and “LAN equipment in classrooms”. “Informatization of education” aims to get two goals, one is that ICT is practical used for the process of problem discovery and solution effectively, the other is that programming education becomes compulsory subject, including cultivating a comprehensive ability of information utilization. They have an effect on the revision of Government Guideline for Education, coming along with that programming education is required in the elementary school.
Although its purpose is to cultivate the ability of “programming thinking”, programming courses have not been planned for the curriculum of elementary school. In this paper, the researcher reports the overview of the revision of Government Guideline for Education from the viewpoint of informatization of education, and the programming education that is one of the central contents,
including its issue.
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 わが国で進められている国家戦略の一つとしての「教育の情報化」で、教育分野においても2020年までの達成目標として、「ITを活用した授業指導ができる教員の配置」、「IT環境の整備」、「普通教室内への無線LANの整備」、の3つの目標指標があげられている。この「教育の情報化」を踏まえた形で学習指導要領が改訂され、小学校からのプログラミング教育が必修化される。その目的は、「プログラミング的思考」の力をつけるということであるが、小学校の教育課程では、プログラミングの授業は計画されてはいない。
本稿では、「教育の情報化」の視点からみた「学習指導要領の改訂」をまとめ、その中心の一つであるプログラミング教育について、その課題も含めた報告をする。
書誌情報 研究紀要

号 20, p. 159-171, 発行日 2019-03-10
出版者
出版者 関西国際大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13455311
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11544811
論文ID(NAID)
内容記述タイプ Other
内容記述 40021849330
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 16:29:58.547861
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3