ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究紀要
  2. 20号

教師の力量形成の変容 : 2011年度・2017年度質問紙調査の結果から

https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/568
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/568
b0e0f755-7552-43bd-903d-a6a065d0e5c0
名前 / ファイル ライセンス アクション
02川村 20-02 (1.0 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-04-04
タイトル
タイトル 教師の力量形成の変容 : 2011年度・2017年度質問紙調査の結果から
タイトル
タイトル The Change of Teachers’ Professional Development
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 教師
キーワード
主題Scheme Other
主題 力量形成
キーワード
主題Scheme Other
主題 ライフコース
キーワード
主題Scheme Other
主題 質問紙調査
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 teacher
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 professional
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 development
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 life course
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 quantitative
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 investigation
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 川村, 光

× 川村, 光

WEKO 1230

川村, 光

Search repository
紅林, 伸幸

× 紅林, 伸幸

WEKO 1231

紅林, 伸幸

Search repository
金子, 真理子

× 金子, 真理子

WEKO 1232

金子, 真理子

Search repository
望月, 耕太

× 望月, 耕太

WEKO 1233

望月, 耕太

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this study is to analyze the progress of the homogenization of teachers’professional development using the 2011 and 2017 quantitative investigation data from public primary school and lower secondary school teachers in three prefectures. Specifically, it focuses on points of the comparison of the generation, the survey years and prefectures.
From this survey, some important findings were drawn. First, the decision time of becoming a teacher is similar between prefectures for younger teachers of primary schools and lower secondary schools. However, this finding cannot be homogenized due to teachers’ personal experience. Also the influence of the teacher training is not strong now. However, the experience that influences the aspiration of becoming a teacher and teacher’s life is limited to teacher training curriculum. Second, the data reveals that their significant educational practice and the system related to teacher education that teachers think is homogenized except one generation. Third,most of the teachers have similar teacher consciousness. On the other hand, there are individual and generational differences in their views of Japanese society.
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本論文の目的は,2011年度と2017年度に同じ3県で実施した公立小・中学校教員を対象とした,教師の力量形成に関する質問紙調査データにもとづいて,世代間の比較,調査実施年度の比較,地域間の比較の3点から,6年間に教師の力量形成の均質化が進行しているのかどうかということに焦点をあてた考察を行うことである。
 その結果,以下のことがわかった。
まず,教師の被教育体験期については,若手教師が教職に就くことを決める時期には学校種による類似性があった。しかし,その理由は個人の経験であるため均質化することはないだろう。また,現代の若手教師に対する養成教育の影響力はまだ強いものにはなっていないものの,大学時代の教職志望やその後の教職生活に影響を及ぼす体験が,教職課程のものに限定されている可能性がある。
 次に,教職について以降に焦点をあてた力量形成に関することとして,教育実践の質を高めるうえで意義あると考える日常的な活動や,教師教育に関する制度・組織体制については,多くの世代では,力量形成の機会に関する認識が均質化してきているようである。
最後に,教職意識や社会観についての分析から,教師の大半が同じような教職意識を持っていることと,社会観には個人差や世代差があることが明らかになった。
書誌情報 研究紀要
en : The bulletin of Kansai University of International Studies

号 20, p. 13-32, 発行日 2019-03-10
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13455311
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11544811
論文ID(NAID)
内容記述タイプ Other
内容記述 120006600908
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 16:30:25.462665
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3