WEKO3
アイテム
就学前保育・教育施設へのインターンシップの効果と課題 : 大学1年生のインターンシップの場合
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/524
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/5245c2b7ef7-beba-4b75-afcb-745408fb91b7
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-08-31 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 就学前保育・教育施設へのインターンシップの効果と課題 : 大学1年生のインターンシップの場合 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Study on the Effects and Problems of the Internship at Preschool Institutions : The Case of the Internship at University Freshman Level | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
下里, 里枝
× 下里, 里枝 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 保育士、幼稚園教諭の資格・免許取得には、保育実習、幼稚園教育実習は必須科目である。しかし、少子化時代にあって、実習に行くまで乳幼児と接したことがない学生がほとんどで、限られた期間での実習の学びは、やっと子どもに慣れて、学びが深まる前に終了してしまうことが多いのではないかと筆者は感じている。 そこで、本研究において保育者を目指す学生の実践的能力を磨くための科目「インターンシップⅠ」において、高校を卒業して間のない1 年生にとって、保育の専門科目を学習せずに現場を体験するこの科目での学生の学びや気づきが、2 年生での保育実習に臨む自覚や期待につながっていることがわかった。 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Students must take subjects of preschool internship to get teacher license at kindergarten and nursery center. However, many students do not have an opportunity to come in touch with infants until they practice at these institutions. The author considers that under the limited internship period, internship come to an end before students become familiar with infants and deepen their learning. Then, the freshmen who take the subject of "internship I”, which aims to improve the practical ability,are set to be subject in this research. Obtained results are as follows; 1) The freshmen acquired some awareness and expectation through "internship I” without learning special nursing subject. 2) These awareness and expectation are linked with the consciousness and expectation in “nursing internship” at the sophomore level. |
|||||
書誌情報 |
教育総合研究叢書 = Studies on education 号 10, p. 29-39, 発行日 2017-03 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 関西国際大学教育総合研究所 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1882-9937 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12321947 | |||||
論文ID(NAID) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 40021260679 |