WEKO3
アイテム
教員養成における省察的学習としての音楽実技授業に関する一考察 : 歌唱と合わせた弾き歌いの実践を通して
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/501
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/501345a4d18-064c-454d-9f67-09bc6470c1b6
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2016-08-30 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 教員養成における省察的学習としての音楽実技授業に関する一考察 : 歌唱と合わせた弾き歌いの実践を通して | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | An Examination of Practical Music Class as Reflective Study in Teacher Training Course : through the Practice of Singing with Playing to Song | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
島川, 香織
× 島川, 香織 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究の目的は、学校教育現場での教育実践の在り方に基づいて教員養成における音楽実技授業と歌唱と合わせた弾き歌い学習について検証することである。教科の本質や教科を横断する汎用的なスキルの獲得につながる音楽実技授業として「省察的学習」を取り入れる授業が導かれた。授業前半のグループセッションでは「行為の中の省察」と「見通し的省察」、授業後半の歌唱と合わせた弾き歌い学習では「行為の中の省察」が多くみられた。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purpose of this study is the inspection of a practical music class in teacher training course based on idea of educational practice at school and the practice of singing with playing to song. The class of “reflective study”was lead to acquirement of an essence of subject and a multipurpose skill over the subjects as practical music class.The first half of classes through the group session, there were a lot of cases of “reflection in action” and “anticipatory reflection”. The second half of classes through the singing with playing to song, there were a lot of cases of “reflection in action”. | |||||
書誌情報 |
教育総合研究叢書 = Studies on education 号 9, p. 111-130, 発行日 2016-03 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 関西国際大学教育総合研究所 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1882-9937 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12321947 | |||||
論文ID(NAID) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 40020865557 |