WEKO3
アイテム
レクリエーション,スポーツのサービス企画支援手法I : 新サービスの概念と手法の概要(<特集>スポーツマネジメント)
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/249
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/249977608e2-4c16-42f1-891d-7c18b5052361
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2007-03-31 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | レクリエーション,スポーツのサービス企画支援手法I : 新サービスの概念と手法の概要(<特集>スポーツマネジメント) | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Supporting Methods for Service Design in Recreation and Sports I : A Concept of New Services and a Review of the Methods | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P(論文) | |||||
記事種別(日) | ||||||
値 | 論文 | |||||
記事種別(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Article | |||||
著者名(日) |
桑原, 浩
× 桑原, 浩 |
|||||
著者名よみ |
クワハラ, ヒロシ
× クワハラ, ヒロシ |
|||||
著者名(英) |
KUWAHARA, Hiroshi
× KUWAHARA, Hiroshi |
|||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 関西国際大学地域研究所 | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本論文では,最初に,新サービス開発(NSD)の起点であり戦略となる新しいサービスの概念を明らかにした。次いでNSD全体の基本的過程を示した上で,サービス企画の範囲を規定した。そして,アイデアの生成,アイデアの選別,コンセプト開発というサービス企画の各段階において,適用可能な手法を概説した。具体的には,特にレクリエーション分野での活用が期待できる手法として,創造的発想法,TRIZ,リードユーザー手法,ブループリンティング,コンジョイント分析,カスタマー・ジャーニー・マッピングなどを取り上げた。そして最後に,目標とする新サービスの各タイプに対する適用可能性に応じて,これら企画支援手法の分類を試みた。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Firstly, this paper defined a concept of new services : a starting point and a key strategy for new service development (NSD). Secondly, the seven stages of the whole NSD process were conceptualized, and the scope of new service design was specified by the first four stages. Then, the methods applicable to each stage in new service design were reviewed. They included traditional idea generation techniques (brainstorming, system analogy, etc.), TRIZ, blueprinting, the lead user method, conjoint analysis, and customer journey mapping that are expected to be used for new service design of recreation and sports. Lastly, these methods were classified according to applicability to the two types of new services, radical innovation and incremental innovation. | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11544811 | |||||
書誌情報 |
研究紀要 巻 8, p. 27-40, 発行日 2007-03-31 |