WEKO3
アイテム
教員養成段階における発問技能習得に向けた指導の工夫
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/2000025
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/2000025c86993d5-e246-4610-b4df-2cdeba761ee1
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-05-16 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 教員養成段階における発問技能習得に向けた指導の工夫 | |||||||
言語 | ja | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | Improvements in Instruction for Acquiring Questioning Skills at the Teacher Training Stage | |||||||
言語 | en | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
著者名(日) |
上原 , 昭三
× 上原 , 昭三
|
|||||||
抄録(日) | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | 本稿は,担当する教科教育に関する科目(「初等算数科教育法」「道徳教育の指導法」)での,学生の発問・発話技能向上に関する指導における実践の報告である。発問・発話の技能,特に児童の発言に即して発問の種類を変えながら思考を焦点化させる技術は,教科によらず模擬授業等を通して学生に習熟させておきたいところである。昨年度までの実践で模擬授業のために学生が作成した発問・発話計画には,「児童の深い考えを引き出す発問(How,Why)がそもそも用意されていない。」「発問が少なく,教師の指示・説明を中心にした展開になっている。」「子供の発言に対して,復唱や受容的な発話がほとんど設定されていない。」といった課題があった。本年度は,①発問構成の手順を図で示しながら具体的に説明する。②実際の授業動画を繰り返し参照しながら発問・発話の意味やその技術を解説する。③発問・発話計画のチェックリストを作成し点検しながら修正を促す。という3点を改善点として授業を実施した。春学期科目である「初等算数科教育法」においては,学生の発問・発話計画に昨年度と同様の課題が見出されたが,秋学期の「道徳教育の指導法」においては,返し発問(Why,How)の数が増加しており,発問・発話構成を意識して,その質を変化させ子どもの思考を深める展開をしっかり想定できているものが増加した。 | |||||||
言語 | ja | |||||||
抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | This paper is a report on my practice in teaching students to improve their questioning and speaking skills in the subject education subjects I am in charge of (``Elementary Mathematics Education Methods'' and ``Moral Education Teaching Methods''). Regardless of the subject, it is important for students to master the skill of questioning and speaking, especially the skill of focusing their thinking while changing the type of questions asked according to what the child is saying, through mock classes. Questions and speech plans created by students for mock lessons up until last year included comments such as ``questions that elicit students' deep thinking (how and why)'' and ``there were few questions asked, and the teacher's instructions were not included.'' There were issues such as, ``The program focuses on explanations,'' and ``There are almost no repeats or receptive utterances in response to the child's statements.'' This year, we will explain in detail the steps for (1) question structure using diagrams. ② Explain the meaning of questions and utterances and their techniques while repeatedly referring to actual class videos. ③Create a checklist of questions and speech plans and encourage them to make revisions while checking it. The class was conducted with these three points as points for improvement. In the spring semester subject "Elementary Arithmetic Teaching Methods," similar issues were found in students' questions and utterance plans as last year, but in the fall semester "Teaching Methods for Moral Education," there were problems with return questions ( The number of questions (Why, How) has increased, and the number of questions that are conscious of the questions and structure of the utterances, changing their quality, and clearly envisioning developments that will deepen children's thinking has increased. | |||||||
言語 | en | |||||||
雑誌書誌ID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA12321947 | |||||||
雑誌書誌ID | ||||||||
関連タイプ | isVersionOf | |||||||
識別子タイプ | ISSN | |||||||
関連識別子 | 18829937 | |||||||
言語 | ja | |||||||
関連名称 | 関西国際大学 | |||||||
書誌情報 |
ja : 教育総合研究叢書 巻 -, 号 17, p. 187-195, ページ数 9, 発行日 2024-03-31 |