WEKO3
アイテム
同一事象についての話し言葉と書き言葉によるアウトプットの差異に関する一考察
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/2000023
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/2000023bcf61a36-68d8-4a67-bc38-e736d4082e20
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-05-16 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 同一事象についての話し言葉と書き言葉によるアウトプットの差異に関する一考察 | |||||||
言語 | ja | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | A Study on the Difference between Spoken and Written Outputs of the Same Event | |||||||
言語 | en | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題 | 話し言葉 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題 | 書き言葉 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題 | 読解理解度(readability) | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題 | 聴解理解度(listenability) | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
著者名(日) |
伊藤 , 創
× 伊藤 , 創
|
|||||||
抄録(日) | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | 現在,読み上げ機能による音声と視覚的インプットによって話し言葉と書き言葉の両方による読解,何度も巻き戻しや,聞き直しが可能な動画や音声素材による学習,絵文字やスタンプ等によるパラ言語的要素の表現の著しい向上などにより,話し言葉と書き言葉の境界線が曖昧になってきている。このような現状にあって,これまで書き言葉のインプットのみで行われてきた読解という行為を音声によるインプットが補う可能性もある。このような状況にあって,話し言葉と書き言葉の関係性や理解の難易度の差については、語彙や表現のレベルでは多くの知見が積み重ねられているが,それに加えて文や文章の構造的な違いからも考察することが重要であると考えられる。そこで,本研究では,話し言葉と書き言葉によるアウトプットがどのように異なり,また両者によるインプットの理解の難易度がどのように異なるのか,を明らかにするための予備調査を行った。その結果,同一テーマに関する話し言葉と書き言葉のアウトプットでは語彙のレベルや語の出自,読解難易度に大きな違いはないことが示され,話された情報と書かれた情報の構造面の違いを定量的に示す必要性があることが示唆された。 | |||||||
言語 | ja | |||||||
抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | Currently, the boundary between spoken and written language is blurring due to the use of both spoken and written language for reading comprehension with speech and visual input, learning with video and audio material that can be rewound and replayed, and remarkable improvements in the expression of paralinguistic elements using pictograms, stickers, and so forth. Under these circumstances, there is a possibility that spoken input will supplement the act of reading, which has until now been carried out only with written input. Although research has been accumulated on the level of vocabulary and expressions regarding the relationship between spoken and written language and the differences in difficulty of comprehension, it is considered important to examine the structural differences between them. This study conducted a preliminary investigation to clarify how spoken and written output differs, and how the difficulty level of understanding input by the two differs. The results showed that there is no significant difference between spoken and written output on the same topic in terms of vocabulary level, word traits, and reading difficulty, suggesting the need to quantify the differences in the structural aspects of spoken and written information. | |||||||
言語 | en | |||||||
雑誌書誌ID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA12321947 | |||||||
雑誌書誌ID | ||||||||
関連タイプ | isVersionOf | |||||||
識別子タイプ | ISSN | |||||||
関連識別子 | 18829937 | |||||||
言語 | ja | |||||||
関連名称 | 関西国際大学 | |||||||
書誌情報 |
ja : 教育総合研究叢書 巻 -, 号 17, p. 165-174, ページ数 10, 発行日 2024-03-31 |