ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 教育総合研究叢書
  1. 教育総合研究叢書
  2. 17号

同一事象についての話し言葉と書き言葉によるアウトプットの差異に関する一考察

https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/2000023
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/2000023
bcf61a36-68d8-4a67-bc38-e736d4082e20
名前 / ファイル ライセンス アクション
K17-14.pdf K17-14.pdf (507 KB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-05-16
タイトル
タイトル 同一事象についての話し言葉と書き言葉によるアウトプットの差異に関する一考察
言語 ja
タイトル
タイトル A Study on the Difference between Spoken and Written Outputs of the Same Event
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題 話し言葉
キーワード
言語 ja
主題 書き言葉
キーワード
言語 ja
主題 読解理解度(readability)
キーワード
言語 ja
主題 聴解理解度(listenability)
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者名(日) 伊藤 , 創

× 伊藤 , 創

伊藤 , 創
藤原 , 康弘

Search repository
抄録(日)
内容記述タイプ Abstract
内容記述 現在,読み上げ機能による音声と視覚的インプットによって話し言葉と書き言葉の両方による読解,何度も巻き戻しや,聞き直しが可能な動画や音声素材による学習,絵文字やスタンプ等によるパラ言語的要素の表現の著しい向上などにより,話し言葉と書き言葉の境界線が曖昧になってきている。このような現状にあって,これまで書き言葉のインプットのみで行われてきた読解という行為を音声によるインプットが補う可能性もある。このような状況にあって,話し言葉と書き言葉の関係性や理解の難易度の差については、語彙や表現のレベルでは多くの知見が積み重ねられているが,それに加えて文や文章の構造的な違いからも考察することが重要であると考えられる。そこで,本研究では,話し言葉と書き言葉によるアウトプットがどのように異なり,また両者によるインプットの理解の難易度がどのように異なるのか,を明らかにするための予備調査を行った。その結果,同一テーマに関する話し言葉と書き言葉のアウトプットでは語彙のレベルや語の出自,読解難易度に大きな違いはないことが示され,話された情報と書かれた情報の構造面の違いを定量的に示す必要性があることが示唆された。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Currently, the boundary between spoken and written language is blurring due to the use of both spoken and written language for reading comprehension with speech and visual input, learning with video and audio material that can be rewound and replayed, and remarkable improvements in the expression of paralinguistic elements using pictograms, stickers, and so forth. Under these circumstances, there is a possibility that spoken input will supplement the act of reading, which has until now been carried out only with written input. Although research has been accumulated on the level of vocabulary and expressions regarding the relationship between spoken and written language and the differences in difficulty of comprehension, it is considered important to examine the structural differences between them. This study conducted a preliminary investigation to clarify how spoken and written output differs, and how the difficulty level of understanding input by the two differs. The results showed that there is no significant difference between spoken and written output on the same topic in terms of vocabulary level, word traits, and reading difficulty, suggesting the need to quantify the differences in the structural aspects of spoken and written information.
言語 en
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12321947
雑誌書誌ID
関連タイプ isVersionOf
識別子タイプ ISSN
関連識別子 18829937
言語 ja
関連名称 関西国際大学
書誌情報 ja : 教育総合研究叢書

巻 -, 号 17, p. 165-174, ページ数 10, 発行日 2024-03-31
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-05-16 07:43:48.716499
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3