WEKO3
アイテム
教師の力量形成に関する日伊比較研究 -被教育体験期の経験と教職生活上の意義ある出来事を中心に-
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/2000021
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/20000210b8d848f-1e2c-434d-9962-4f41b3bc1da0
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-05-16 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | Comparing Japan and Italy in Teachers’ Career Development: Focusing on Teachers’ School-day Experiences and Factors That Contribute to Their Competency Development | |||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 教師の力量形成に関する日伊比較研究 -被教育体験期の経験と教職生活上の意義ある出来事を中心に- | |||||||
言語 | ja | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | eng | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
著者名(日) |
川村 , 光
× 川村 , 光
|
|||||||
抄録(日) | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | 本論文の目的は、2010年代後半の日本とイタリアの公立小・中学校教師を対象とした質問表調査の結果を比較することによって、両国の教師の被教育体験期と教職生活の中で意義あることを相対化し、両国の教師の特徴を捉えることである。 その結果、次のことが明らかになった。第一は、両国の教員養成制度の差異が進路決定の時期の違いとして表れており、教職を目指す者は、進路決定を強く迫られる時期の影響を受けることである。第二は、教職に就くきっかけとして、日本の教師が子ども時代に出会った身近にいる者の影響を指摘しているのに対し、イタリアの教師は子どもと直接接した経験とアカデミックな経験をあげていることである。第三は、教職活動を進めていく上での基礎を培うにあたって役立っている経験については、日本の教師が大学時代までの人との交流経験を、イタリアの教師は大学時代のフォーマル、インフォーマルなアカデミックな学修経験を指摘していることである。第四は、自身の教育実践や教育観に影響を及ぼしていることについては、日伊の教師に共通して、学校内外での人々との出会いや研究活動、教育実践上の経験をあげていることである。第五は、日本の教師は私的経験を教職生活と結びつけることによって力量形成を行うに対し、イタリアの教師はそういうことはあまりなく、社会的活動や、学校外での研究活動を自身の力量形成にとって意義深いと感じていることである。 以上のことから、日本には、親密な人間関係と総合的な人間性を基盤とする教師文化があるのに対し、イタリアでは、アカデミックな基盤のもとでの社会的関心の高い教師文化があることが推察される。 |
|||||||
言語 | ja | |||||||
抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | Using data from a survey conducted near the end of the 2010s among teachers in public primary and lower secondary schools in Japan and Italy, we compared the two sets of teachers in terms of their experiences during school days and significant events in their teaching lives that contribute to their career development as teachers, to identify country-specific teacher trends. The analysis revealed the following: First, differences in education systems between the two countries explain the difference between the two sets of teachers in terms of when they decided to become teachers (people who aspire to teach are influenced by the time at which they come under pressure to pick a career). Second, when asked what inspired them to become teachers, Japanese teachers tended to cite people they knew during childhood, whereas their Italian counterparts tended to cite direct interactions with learners or academic experiences. Third, when asked what experiences helped them form a foundation for developing their teaching career, Japanese teachers tended to cite relationships at school and university, whereas Italian teachers tended to cite formal and informal academic experiences at university. Fourth, when asked what shaped their teaching practice and teaching philosophy, both sets of teachers cited interpersonal experiences in and out of school, research activities, and workplace experiences. Fifth, Japanese teachers tended to relate personal experiences to their lives as teachers as part of their competency development, whereas the teachers in Italy were less likely to do so; instead, they tended to regard social activities and out-of-school research as important for their career development. Thus, the analysis suggests that teacher culture in Japan is founded upon close-knit ties and general human qualities, whereas teacher culture in Italy has an academic foundation and is characterised by social consciousness. |
|||||||
言語 | en | |||||||
雑誌書誌ID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA12321947 | |||||||
雑誌書誌ID | ||||||||
関連タイプ | isVersionOf | |||||||
識別子タイプ | ISSN | |||||||
関連識別子 | 18829937 | |||||||
言語 | ja | |||||||
関連名称 | 関西国際大学 | |||||||
書誌情報 |
ja : 教育総合研究叢書 巻 -, 号 17, p. 147-163, ページ数 17, 発行日 2024-03-31 |