ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 教育総合研究叢書
  2. 16号

外国語科・国語科に固有の「見方・考え方」に見られる言語観の批判的検討

https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/1133
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/1133
3828a971-7f1f-4934-a744-7d67815a9495
名前 / ファイル ライセンス アクション
K16-8.pdf K16-8 (1.3 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-06-02
タイトル
タイトル 外国語科・国語科に固有の「見方・考え方」に見られる言語観の批判的検討
タイトル
タイトル A Critical Examination of Views of Language from the Perspectives and Ways of Thinking Pertinent to Foreign Languages and Japanese Language
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 三好, 徹明

× 三好, 徹明

WEKO 2069

三好, 徹明

Search repository
秋山, 英治

× 秋山, 英治

WEKO 2070

秋山, 英治

Search repository
早田, 美保

× 早田, 美保

WEKO 2071

早田, 美保

Search repository
藏前, 知美

× 藏前, 知美

WEKO 2072

藏前, 知美

Search repository
南部, 匡彦

× 南部, 匡彦

WEKO 2073

南部, 匡彦

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 新学習指導要領において,外国語科と国語科の連携に関する内容が明記された。本稿では,外国語科と国語科における言語観の育成について,教科・科目固有の「見方・考え方」に見られる言語観について批判的に検討を行った。国語教育(国語科)では知識体系(言語の構造と機能)中心から表現中心へ,英語教育(外国語科)では知識体系中心から伝達中心へ,という流れで小学校,中学校,高校段階で,児童生徒の認知の発達段階を考慮し,ゆるやかに言語観が変容していくような指導が望ましいと結論づけた。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The new Course of Study clearly outlines the collaboration between foreign languages and the Japanese language. This study critically examines the language perspectives in the subject-specific “perspectives” and “ways of thinking” in the development of language perspectives in a foreign language and the Japanese language. It was determined that it would be preferable for Japanese language education to transition from an emphasis on language knowledge systems (such as structure and function of language) to a focus on expression, and for English language education to shift its emphasis from knowledge systems to communication. This approach would facilitate the gradual transformation of language perspective at the elementary, junior high, and high school levels, taking into consideration the cognitive developmental stages of pupils and students.
書誌情報 教育総合研究叢書
en : Research Institute for Education, Kansai University of International Studies

号 16, p. 81-99, 発行日 2023-03-31
出版者
出版者 関西国際大学教育総合研究所
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 18829937
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12321947
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 16:11:35.533689
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3