WEKO3
アイテム
2010年代後半の日本の教師の力量形成に関する文化 -イタリアの教師との比較の観点から-
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/1111
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/111190e25b8e-0a51-4a34-8421-ef6ff03e098c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-05-30 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 2010年代後半の日本の教師の力量形成に関する文化 -イタリアの教師との比較の観点から- | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The Culture of Japanese Teacher Competency Formation in the Late 2010s: A Comparison with Italian Teachers | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | eng | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
川村, 光
× 川村, 光 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This study compared the results of a questionnaire survey of public primary and lower secondary school teachers in Japan and Italy in the latter half of the 2010s to relativise the culture of competence formation in teachers in both countries and to highlight the characteristics of each country. A survey analysis was conducted and its findings are thus summarised. First, we were able to point to elements that teachers in both countries have in common, namely, the importance of motivation and effort, daily interactions with children and colleagues, and the research and training in the schools with which they are affiliated, which are important for improving the quality of their own educational practices. Second, for Japanese teachers, good competence formation requires experience in interacting with administrators, students’ parents, and people other than school colleagues. For Italian teachers, participation in the activities of Teacher Associations (including the Teachers and Researchers Association) is important. We believe this difference to be caused by the unique working environments of teachers at schools in both countries and the institutions that frame them. As described above, each country has distinct manners of competence formation, implying equally different solutions for a common sense of crisis in which competence formation through teacher communication in the field—an important aspect—will increasingly fail to meet expectations in the future. We believe that teacher competence formation policies in both countries are beginning to move comprehensively in sound directions under the influence of the education institutional reforms in each country. |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本論文の目的は、2010年代後半の日本とイタリアの公立小・中学校教師を対象とした質問紙調査の結果を比較することによって、両国の教師の力量形成に関する文化のあり方を相対化し、各国の特徴を浮き彫りにすることである。 調査分析の結果、次のことが分かった。まず、両国の教師の共通点は、自身の意欲や努力とともに、子どもや同僚との日常的な交流、所属校での研究や研修が自身の教育実践の質を高めるうえで重要なこととして指摘されていることである。 一方、相違点は、日本の教師にとっては管理職や保護者、勤務校の同僚以外の他者との交流経験が力量形成上重要であるのに対し、イタリアの教師の場合は教員組合(教員・研究者協会含む)が意義深いものになっていることである。その差は、両国の教師の学校現場での労働環境と、それを組織している制度の違いにより生み出されていると考えられる。 以上のように、両国の力量形成は異なった特徴を示している。それは、教師にとって最も重要な現場での教師のコミュニケーションを通じた力量形成が今後ますます期待できなくなっていくのではないかという共通の危機に基づく、異なる解法なのである。そして、両国の教師の力量形成施策は、いずれもそれぞれの国が行っている様々な教員制度改革の影響を受けて、総合的に、確実にある種の方向に進み始めているということを示していると考えられる。 |
|||||
書誌情報 |
教育総合研究叢書 en : Research Institute for Education, Kansai University of International Studies 号 16, p. 1-12, 発行日 2023-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 関西国際大学教育総合研究所 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 18829937 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12321947 |