WEKO3
アイテム
高大連携事業に係る高大連携センターのとりくみ - 高校と大学が連携して生徒・学生を育むためのこれまでの取り組みと今後の方向性–
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/1097
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/10974cd7c1ca-6529-4ea8-8ddd-f716e7e5e063
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-04-12 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 高大連携事業に係る高大連携センターのとりくみ - 高校と大学が連携して生徒・学生を育むためのこれまでの取り組みと今後の方向性– | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Report on high school-university collaboration center’s efforts: - For future direction andmeasures to work together to nurture students in cooperation - | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 高大連携 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 高大連携センター | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 総合的な探究の時間 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 知のリスト | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | High School-University Collaboration | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | High School-University Collaboration Center | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Period for Inquiry-Based Cross-Disciplinary Study | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | List ofKnowledge | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
前田, 哲男
× 前田, 哲男 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 関西国際大学では、2021年度より高大連携センターを立ち上げ、高等学校との連携事業を組織的に推進するための準備を行い、2022年度より本格的に多数の高等学校との連携事業を実施してきた。このように高等学校と大学が共に連携して生徒・学生を育む機運が高まったことの主な要因としては、高等学校学習指導要領の改訂と「総合的な探究の時間」の必履修化がその背景にある。本稿では、連携事業実施上の工夫と課題、そして今後高大の双方にとってよりよい高大連携を実施するための展望を、2022年度連携事業実施の中で得られたデータに基づいて考察するものである。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Kansai University of International Studies launched the High School-University Collaboration Center and prepared for the implementation of collaborative projects with a wide range of high schools in 2021, and began full-scale collaborative projects with many high schools from 2022. The main factors behind the heightened momentum for high school and university collaboration to nurture students are the revision of the High School Course of Study and the introduction of a compulsory course for “Period for Inquiry-Based Cross-Disciplinary Study” behind it. In this paper, we will consider the ideas and challenges we had in implementing collaborative projects, and the prospects for implementing better high school-university collaborations in the future, based on the data obtained during the implementation of the collaborative projects in 2022. | |||||
書誌情報 |
地域総合研究叢書 号 2, p. 1-12, 発行日 2023-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 関西国際大学地域総合研究所 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 27580253 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12939280 |