WEKO3
アイテム
特別支援教育の知見をいかした学校経営Ⅺ -子どもたちの作品から発達の状況を読み取り指導に生かす①-
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/1092
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/1092a41e7e57-8d88-4fa1-8fa9-1df0da23a8cf
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-06-20 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 特別支援教育の知見をいかした学校経営Ⅺ -子どもたちの作品から発達の状況を読み取り指導に生かす①- | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Study on the School Management Based on the Knowledge of Special Needs EducationⅪ:Understanding the Developmental Situation from Children's Works and Applying it to Teaching① | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
百瀬, 和夫
× 百瀬, 和夫 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 毎年、多くの学校園からの依頼を受け、教室巡回指導に出向かせていただいている。困っている子どもたちは、授業中に座っていられなかったり、教室を飛び出したり、すぐに友だちに手をだしてしまったり等々、様々な形でその困っているところを表出している。 その状況に対して、どのようにそれらの子どもたちと関わり、指導・支援すればよいのかの糸口を見つけるために、教室にある観察記録や絵や習字などの作品から、子どもたちがどのような点で困っているのかなどプロフィールの読み取りを行っている。 教室巡回後の担任の先生との情報交換では「普段見ていないのに、なぜそんなことが見えるんですか?」とか「どうしたら、わかるようになりますか?」などと尋ねられることも多い。 その一つの回答として、Ⅱ章では、絵や文字などから子どもたちのプロフィールを読み取る基本的な理念として、ITPA理論や感覚統合の視点を紹介した。さらに、Ⅲ章では0歳児~3歳児までの絵とそこからの読み取りの事例を提示した。 しかし、読み取りをすることそのものが目的ではない。本当の目的はこのような手法を通して子どもたち一人ひとりに応じた的確な関わり方ができるようになったり、指導・支援の仕方を工夫できるようになったりすることにある。そしてそれが、より良い学級集団づくりに結びついてくれることを心より願っている。 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Every year, the author is asked by many schools to visit their classrooms to give guidance. Children who are in trouble show their problems in various ways, such as not being able to sit in class, running out of the classroom, or immediately lashing out at their friends. In order to find clues on how to relate to, and guide these children, the author uses observation records and works of art such as drawings and calligraphy in the classroom to understand the profile of the children and what kind of problems they are facing. When exchanging information with the homeroom teachers after visiting their classrooms, the author was often asked by these teachers, "How can you see such things when you don't usually see them?”, "How can I learn to understand?” etc. To answer one of these questions, in Chapter II, the author introduced the ITPA theory and the perspective of sensory integration as the basic principles for reading children's profiles from pictures and letters. In addition, the author presented pictures of children from 0 to 3 years old and what can be read from them in Chapter III. However, the purpose here is not to do the reading itself. The real purpose is to be able to interact with each child in a way that is appropriate for them, and to devise ways to guide them. The author sincerely hopes that this will lead to the creation of better classroom groups. |
|||||
書誌情報 |
教育総合研究叢書 en : Research Institute for Education, Kansai University of International Studies 号 15, p. 187-195, 発行日 2022-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 関西国際大学教育総合研究所 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 18829937 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12321947 |