WEKO3
アイテム
初等算数科教育法」における発問技能向上のための指導とその課題
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/1091
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/109105b6ad30-a50a-40b4-9388-f587913c21b9
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-06-20 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 初等算数科教育法」における発問技能向上のための指導とその課題 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Guidance and Issues for Improving Students' Questioning Skills in the "Elementary Mathematics Education Method " | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
上原, 昭三
× 上原, 昭三 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本稿は、本年度行った教科教育法(初等算数科教育法)についての実践報告である。筆者は、教員養成段階における「教師の発問・発話技能」を向上させる指導方法として「想定問答」の作成とそれに基づく模擬授業を取り入れている。本年度は、「①「仕掛け発問(What)→反応→かぶせ発問(What)→…→真意を問う発問(How ,Why)」を細かく想定する。」「②「理由→結論」ではなく「結論→根拠」の順で対話を想定する。」といった基本的型示し、自然な形で子供から説明的は発話を引き出せる対話が想定できるよう指導を行った。取り組みの中で、学生が構想した授業には「①児童の深い考えを引き出す発問(How,Why)がそもそも用意されていない。」「②発問が少なく、教師の指示・説明を中心にした展開になっている。」「③子供の発言に対して、復唱や受容的な発話がほとんど設定されていない。」といった課題がみられた。この背景には「(教師が)わかりやすく説明すること」を重視する授業観があることが推察される。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This paper is a practical report on the subject education method (elementary mathematics education method) conducted this year. The author has adopted the creation of "assumed questions and answers" and mock lessons based on them as a teaching method to improve "teachers' questioning and speaking skills" at the teacher training stage. This year, we will assume in detail "(1)" Device question → Reaction → Cover question- → …→ Question asking the true intention). "(2) Assuming dialogue in the order of" conclusion → grounds "instead of" reason → conclusion ". We gave guidance so that we could imagine a dialogue in which the child could elicit descriptive utterances in a natural way. In the class envisioned by the students, "(1) there are no questions to draw out the deep thoughts of the child." "(2) there are few questions, and the development is centered on the instructions and explanations of the teacher." "(3) Children There are almost no recitations or receptive utterances set for the remarks made by. " It is inferred that the background to this is the view of lessons that emphasizes "(teachers) explain in an easy-to-understand manner." | |||||
書誌情報 |
教育総合研究叢書 en : Research Institute for Education, Kansai University of International Studies 号 15, p. 177-186, 発行日 2022-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 関西国際大学教育総合研究所 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 18829937 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12321947 |