WEKO3
アイテム
情報リテラシー教育に関するオンデマンド型授業の実践についての一考察
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/1032
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/10322fdf1171-8b28-48d3-9793-3624e71263d0
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-07-04 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 情報リテラシー教育に関するオンデマンド型授業の実践についての一考察 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Case Study of On-Demand Class Practices in the Field of Information Literacy Education | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
常隂, 則之
× 常隂, 則之 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 新型コロナウイルスの感染拡大により,令和2年度前期において,遠隔授業を実施することが可能であるとされた。筆者は,令和元年度は対面型で実施した情報リテラシーに関する授業を令和2年度はオンデマンド型で実施した。受講者のアンケート結果,成績評価結果などから,両年度の授業を比較することにより,オンデマンド型授業の効果と課題を検討した。 その結果,オンデマンド型授業は受講者の満足感も高く,知識・技能の習得が効果的であるが,一方で,成績が両極化するという現象も現れた。また,受講者間の相互作用が満足感をより高める可能性が示唆された。 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Due to the spread of COVID-19, conducting remote classes came to be considered as a necessity in the first half of 2020. Classes on information literacy, conducted by the author face-to-face in 2019, were repeated in an on-demand format in 2020. The effects and issues of on-demand classes were examined by comparing the two groups in the relevant years, based on the results of a questionnaire targeting students and on the results of grade evaluation. The results revealed that in the case of on-demand classes, the level of student satisfaction is high and knowledge and skills are acquired successfully. Conversely, it also emerged that grades in these classes are polarized. Further, it was indicated that the interaction between students potentially increases their level of satisfaction. |
|||||
書誌情報 |
教育総合研究叢書 = Studies on education 号 14, p. 193-204, 発行日 2021-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 関西国際大学教育総合研究所 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1882-9937 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12321947 | |||||
論文ID(NAID) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 40022570350 |