ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究紀要
  2. 19号

実践的指導力重視時代の教育実習の現状と課題 : 教職志望学生に対する2016年度質問紙調査から

https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/539
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/539
115938f9-b10f-4c57-849e-b726d791be48
名前 / ファイル ライセンス アクション
①川村.pdf 19-1 (1.7 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-05-12
タイトル
タイトル 実践的指導力重視時代の教育実習の現状と課題 : 教職志望学生に対する2016年度質問紙調査から
タイトル
タイトル Teaching Practice Experience of the Undergraduates Aspirating to Become Teachers in 2016
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 教育実習
キーワード
主題Scheme Other
主題 学部生
キーワード
主題Scheme Other
主題 教師
キーワード
主題Scheme Other
主題 質問紙調査
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 teaching practice
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 undergraduate
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 teacher
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 quantitative investigation
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 川村, 光

× 川村, 光

WEKO 1164

川村, 光

Search repository
紅林, 伸幸

× 紅林, 伸幸

WEKO 1165

紅林, 伸幸

Search repository
長谷川, 哲也

× 長谷川, 哲也

WEKO 1166

長谷川, 哲也

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this study is to analyze the characteristics of teaching practice in Japan national universities and private universities, comparing the kinds of schools where students did practice teaching using the 2016 and 2017 quantitative investigation data from undergraduates aspirating to become teachers.
From this survey, it was drawn that the qualities of teaching practice experiences were influenced by the school and teacher cultures of the school where students did the teaching practice. Comparing the teaching practice at national and private universities, it can be pointed out that the difference between them is understood as teaching practice at schools attached to national universities and the schools where students graduated from. Also the teaching practices of kindergartens and special support education schools give substantial chances about dealing with pupils’ parents and the communication between student teachers and pupils. These findings also showed that teaching practice is an opportunity to experience the school culture and teacher culture.
Teaching practices are the chance for the students to master the culture of school and teacher. It would be related to their experiences in several schools which were not necessarily connected to the positive effects. It is because to encounter the cultures of some schools is to experience the inconsistent cultures rather than to learn the diversities of the schools.
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本論文の目的は,2016年度に実施した大学4年生を対象とした教育実習に関する質問紙調査データにもとづいて,国立大学と私立大学の実習の違いと実習校種の違いという2つの観点から,現在の我が国の教育実習の特徴を捉えることである。
2つの分析結果に共通することは,実習の質は実習校の学校文化・教師文化で決まっているという点である。国立大学と私立大学の実習の比較では,両者の違いが附属学校での実習と母校での実習として理解されるものであることを指摘した。一方実習校種による比較では,特別支援学校や幼稚園の実習が,子どもとのコミュニケーションや保護者対応などに関して比較的充実した機会を提供していることなどを指摘した。これらは,学生たちが教育実習においてそれぞれの学校種の特徴が反映した経験を積んでいることを示している。教育実習は,学校文化や教師文化を体験し,身体化する機会なのである。多くの実習校を経験することが,必ずしもプラスの効果につながらないことは,このことに関わっているものと思われる。
書誌情報 研究紀要

号 19, p. 1-16, 発行日 2018-03-11
出版者
出版者 関西国際大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13455311
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11544811
論文ID(NAID)
内容記述タイプ Other
内容記述 40021513199
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 16:31:15.660307
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3