@article{oai:kuins.repo.nii.ac.jp:00000098, author = {山下, 泰生 and 陳, 那森 and 窪田, 八洲洋 and Yasuo, YAMASHITA/Nasen CHEN/Yasuhiro KUBOTA}, issue = {5}, journal = {教育総合研究叢書}, month = {Mar}, note = {P(論文), 本研究の目的は、大学学士課程教育で必要とされる情報リテラシーに関しての実証的研究を進め、標準的な評価基準としてのモデルルーブリックを開発することにある。本年度は、3年計画の最初の第1フェーズにあたる段階であった。入学時の情報リテラシーに対するオンライン調査を実施し、情報社会の動向を検証するために、テキストマイニングによるキーワード分析結果をもとにして、情報化の状況調査をおこなった。それらの結果を参考にして、オンライン調査の設問を追加し、試行を行った。本報告書で、本年度に行ってきた実施経過を報告し、第2フェーズ以降への課題を明確にしていく。1, The purpose of this study is to promote the empirical research on the information literacy that is required for the undergraduate education, to develop a model rubric as normal assessment criteria. The current-year study is the first stage of a three-year plan. A survey on the condition of informatization has been conducted based on the analysis results of the keyword elected by text mining from doing the online investigation of information literacy at the school entry, in order to verify the trend of information-based society. According to the results, the added online survey questions were conducted on trial.In this study, the results of the first stage would lead to the issue of the second stage and make the study have a clear research question next.}, pages = {17--32}, title = {情報基礎教育のオンラインプレースメントとテスト項目に対する検討 : プレースメントテストの結果の検証とキーワード抽出による項目分析}, year = {2012} }