@article{oai:kuins.repo.nii.ac.jp:00000913, author = {中嶌, 康二}, issue = {22}, journal = {研究紀要}, month = {Mar}, note = {40022531574, In recent years, the use of Internet-based ICT has become widespread in every aspect of our lives, and because the use of ICT has become commonplace also among children and young people, education on information morality for them has ever been recognized to be needed highly. However, despite the various efforts of each school type, this is not yet a sufficient situation. Therefore, we investigated the lesson design in information moral education and examined strategies to improve it and found that a logically organized instructional design is effective to implement effective information moral education in a limited amount of time. Based on this, we proposed a system to check and improve the learning goal setting and evaluation method of information moral education using the learning task analysis method., インターネットを基盤とするICT技術の利用が生活のあらゆる場面に浸透している近年では,子どもや若者らにおいてもICT活用の場面が日常化していることから,情報モラル教育はかねてより必要であると言われている。しかし,各学校種では,様々な取り組みを行っているものの,これで十分であると言える状況とはなっていない。このため,情報モラル教育で行われている授業設計を調査し,改善するための方略を検討した結果,限られた時間の中で,実効的な情報モラル教育を実施していくためには,論理的に整理された教育設計が有効であることがわかった。このことに基づき,情報モラル教育の学習目標設定と評価方法を,学習課題分析手法を用いてチェックし,改善する仕組みを提案した。}, pages = {109--120}, title = {情報モラル教育の実効性を高めるための教授方略についての考察}, year = {2021} }