@article{oai:kuins.repo.nii.ac.jp:00000619, author = {下里, 里枝}, issue = {13}, journal = {教育総合研究叢書 = Studies on education}, month = {Mar}, note = {40022254248, 乳幼児期の子ども達が人と関わる力は、保育所や幼稚園の集団生活で自然と身につくことではなく、そこには保育者の援助や配慮が求められる。子どもは保育者の言動をよく見ている。真似をすることもある。保育者は人的環境の一部である。環境を通して学ぶ乳幼児期は、保育者の子どもへの対応や、保育者同士のかかわり、保護者対応から、子どもたちは様々なことを学んでいる。保育者が子ども達に与える影響は大きい。 本稿は筆者が勤務していた保育所での2年間の実践記録である。筆者にとって重度の障害がある子どもを受け入れ保育したのは始めてだった。試行錯誤しながらの実践であった。重度の障害のある子どもと健常児が関わる中で、障害の有無に関わらず、かけがえのない存在として一人一人にかかわり、共に育つために両者をむすびつける保育のあり方を探っていった。子どもから保育者自身の子ども観・保育観を問われるような質問や行動の場面が多々あった。 保育者の役割として、重度の障害を持つ子どもと共に育ち合う保育のあり方に視点をあて、特に保育内容の領域「人間関係」に着目して保育することが重要であることが明らかになった。, Children do not acquire the ability to associate with a person through the communal living at the nursery school and the kindergarten with nature. It is required to support and consider by childminder. Children see behaviors of the childminder well, may imitate it. A childminder is a part of human environment. Children learn many things through the response to children, the relationship between childminders, and the correspondence to protector. This study is a practical record for two years at nursery school where the author worked. It was the first time for the author to accept the child with severe disorder and nurse them. It was the practice while the author made trial and error. The author searched the way of nursing which concerned with each child as irreplaceable existence and combined healthy children and children with severe disorder to bring up together, with or without disabilities. There were many scenes of questions and actions about the view on children and childcare raised by children. Through this study, it became clear that it is important to nurse children with a view of childcare that grows up withhildren having a severe disorder, especially focusing on the "human relations" of childcare contents.}, pages = {129--136}, title = {重度の障害のある子どもと共に育ち合う保育 : 保育内容の領域「人間関係」に着目して}, year = {2020} }