@article{oai:kuins.repo.nii.ac.jp:00000618, author = {松尾, 和宣}, issue = {13}, journal = {教育総合研究叢書 = Studies on education}, month = {Mar}, note = {40022254246, 2019年(令和元年)文部科学省は、新たな教育施策として、「GIGAスクール 構想~令和時代のスタンダードとしての学校ICT環境を整備し、全ての子供一人一人に最もふさわしい教育を~」を打ち出した。Society5.0の時代を生きる子供たちへの最適な教育環境を創る意図が見える。新学習指導要領の理念を実現させる一要素となると期待できる。「予測困難」な時代の到来に向けて、新たな教育が始まっている。学校教育には、子供たちが様々な社会の変化に積極的に向き合い、他者と協同して課題を解決することが求められている。この実現の中心的な役割を果たす学びが総合的な学習の時間であると考える。総合的な学習の時間のねらう「探究的な学び」が、子供たちに予測困難な時代に向き合う資質・能力を育成する可能性を感じる。 この論文では、学習指導要領改訂から見えてきた総合的な学習の時間の課題と可 能性を明らかにし、実践的な授業モデルについてまとめていきたい。, In 2019, the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology launched new educational policy of "GIGA School Concept-Improving the School ICT Environment as a Standard in the Reiwa Era and Providing the Most Suitable Education for All Children". The intention is to create an optimal educational environment for children living in the Age of Society 5.0. It can be expected to be one element that realizes the idea of new curriculum guidelines. New education has begun toward the "unpredictable" era. Schools are required to make children actively confront various social changes and work with others to solve problems. The author thinks that it is the period for integrated studies that plays a central role to realize these learning. The author considers that “exploratory learning” in the period for integrated studies can develop the abilities of children to confront difficult era. The author clarified the issues and possibilities of the period for integrated studies through the revision of the curriculum guidelines, and summarized a practical teaching model.}, pages = {117--127}, title = {探究的な学習プロセスについての考察 : 総合的な学習の時間「防災」の実践モデルから}, year = {2020} }