@article{oai:kuins.repo.nii.ac.jp:00000611, author = {百瀬, 和夫}, issue = {13}, journal = {教育総合研究叢書 = Studies on education}, month = {Mar}, note = {40022254079, 今年度10月、神戸市須磨区のH小学校で、教員間による同僚に対するハラスメント行為が大きな話題となった。 事件にかかわった加害者の教員4人らに関する処分案が、令和2年2月28日に公表され、2名の男性教員が懲戒免職、1名の女性教員が停職3カ月、1名の男性教員が減給となった。 平成25年に施行された「いじめ防止対策推進法」の整備によって、「地方いじめ対策方針」の策定や「いじめ問題対策連絡協議会」の設置が進んでいるにも関わらず、その解決に取り組むべき教員間でのこの不祥事は、教育現場に対する社会的な信用・信頼を失墜させた点で、その影響は極めて大きい。 では、いじめの解決に立ち向かうべき立場の教員間で、なぜこのような事件が起こったのだろうか。またなぜ、子どもたちの手本となるべき教員が、ここまでエスカレートするほど自己抑制が効かなかったのだろうか。さらになぜ、周りの教員はハラスメント行為を制止できなかったのだろうか。そしてどのような手だてをとれば、今後このような事案を無くせるのだろうか。これらの疑問に対して、人の危機管理優先となっている脳の仕組みや、学校組織の特異性、さらには日本の文化の特徴などの側面から考察を加えてみた。, In October of this year, harassment of colleagues by teachers became a big topic at H Elementary School in Suma Ward, Kobe City. Proposals for four teachers of the perpetrators involved in the case were announced on February 28, Reiwa 2. Two male teachers were disciplined, one female teacher was suspended for three months, and one male teacher was paid less. Despite the progress of the "Bullying Prevention Measures Promotion Law" enacted in 2013, the formulation of the "Local Bullying Countermeasures Policy" and the establishment of the "Bullying Problem Countermeasures Communication Council" are underway, but we will work on the solution. This scandal among teachers who should have had a great effect in that it has destroyed public trust and trust in the educational setting. So why did this happen among teachers in a position to fight bullying? Also, why wasn't self-restraint so effective that teachers who should become children's examples escalate so far? And why couldn't the surrounding teachers stop harassment? And what steps can be taken to eliminate such cases in the future? I examined these questions in terms of the brain system, which is a priority for human crisis management, the uniqueness of school organizations, and the characteristics of Japanese culture.}, pages = {37--44}, title = {特別支援教育の知見をいかした学校経営(9)学校文化の特異性とパワーハラスメントとの関連についての一考察}, year = {2020} }