@article{oai:kuins.repo.nii.ac.jp:00000608, author = {中嶌, 康二 and 山下, 泰生 and 上原, 昭三 and 谷口, 一也}, issue = {13}, journal = {教育総合研究叢書 = Studies on education}, month = {Mar}, note = {40022254075, 2020年度から実施される新学習指導要領では,小学校でプログラミング教育が必修化される.ここでは,「情報活用能力」の涵養を主旨として,「コンピュータ等を活用した学習活動の充実」「コンピュータでの文字入力等の習得,プログラミング的思考の育成」が求められているが,現況は準備はまだ十分進んでいないという調査研究報告もあることから,本研究では,小学校の具体的な現況を踏まえた解決方策を提案するために,兵庫県下の小学校においてプログラミング教育導入のための教員研修を実施し,教師の準備状況や意識を調査した.その結果,現場教員が準備に向けて様々な課題と不安を抱えていることが確認できた.このことを踏まえ,その解決方策として,既存の教育課程とプログラミング教育の教育目標を統合する授業デザイン手法を提案した., Under the new curriculum guidelines, which will be implemented from 2020, elementary schools will be required compulsory programming education. In this context,with the aim of promoting "information utilization skills (including programming education)", "enhancement of learning activities using computers etc. (in each subject)" and "acquisition of typing characters skills etc. and facilitation of programming thinking" will be expected at each school. However, there are research reports that the current situation is not yet fully prepared, so in this study, in order to propose a solution based on the specific current situation of elementary schools inHyogo Prefecture, a teacher training program for programming education was conducted at an elementary school in Japan, and a survey of teachers' preparation and awareness revealed that some are still not ready. Based on this fact, we proposed a lesson design method that integrates the education content of the current course with programming education, and a plan for teacher training opportunities to master this.}, pages = {1--12}, title = {小学校におけるプログラミング教育実施のための教員支援方略についての考察}, year = {2020} }