@article{oai:kuins.repo.nii.ac.jp:00000571, author = {櫻井, 信人 and 溝畑, 剣城 and 西本, 美和}, issue = {20}, journal = {研究紀要}, month = {Mar}, note = {40021849199, The study aims to clarify how the image of schizophrenia can be changed by delivering a lecture with use of Delusion and Hallucination Cards. We asked 91 second-year nursing students to play Delusion and Hallucination Cards and conducted a questionnaire survey on the image of schizophrenia before/after playing the cards. We were using the questionnaire contents consisting of psychiatric patient’s image survey, social distance scale, and free writing. Later, the results were analyzed by using Wilcoxon signed-rank test, Mann-Whitney U test, and factor analysis with SPSS25.0J for Windows (Significance level: less than 5%). For free writing, we extracted the portion of image and teaching effect. As a result, the study received answers from 78 respondents, and 74 respondents provided valid responses for the analysis. A shift in the image of schizophrenia by playing Delusion and Hallucination Cards indicated a significant change in 18 items such as “Intense-Calm”, “Dangerous-Safe”, and “Scary-Not scary”, then the image of schizophrenia was shifted to positive by playing Delusion and Hallucination Cards. In social distance scale, we found a significant change in “Whether to employ a person with schizophrenia if you are a manager?”, but there was no large change in other items. In free writing, 4 categories were extracted as “Understanding of symptom”, “Understanding of individuality”, “Change in image”, and “Enjoyment through learning Delusion and Hallucination Cards”, and positive answers occupied the majority. Since the image of schizophrenia was shifted to positive by using Delusion and Hallucination Cards but change in social distance scale was not recognized, we would like to further examine lecture contents in future such as actual experience of a person with schizophrenia who could successfully returned to society., 本研究の目的は、幻聴妄想かるたを用いた講義を展開することにより、統合失調症へのイメージがどのように変化するかを明らかにすることである。A県内の看護学科2年生91名を対象に、幻聴妄想かるたを実施し、その前後で統合失調症のイメージに関するアンケート調査を行なった。 質問紙は、精神病イメージ調査、社会的距離尺度、自由記載から構成されたものを使用し、得られた結果はSPSS25.0J for Windowsを用いてウィルコクソンの符号付順位検定、マンホイットニーのU検定、因子分析を行い分析した(有意水準5%未満)。自由記載については、イメージや授業効果に関する部分を抽出し、意味内容に準じてまとめた。  結果、回収78名(86.6%)、その内8割以上の回答があるもの74名を分析対象とした。幻聴妄想かるた実施による統合失調症のイメージの変化では、「はげしい-おだやかな」、「危険な-安全な」、「こわい-こわくない」など18項目で有意な変化が見られ、幻聴妄想かるた実施により、統合失調症のイメージが肯定的に変化していた。社会的距離尺度の変化では、「経営者の場合、統合失調症の人を雇うかどうか」において有意な変化が見られたが、その他の項目では大きな変化は見られなかった。自由記載の回答では、「症状の理解」、「個別性の理解」、「イメージの変化」、「かるたを通して学ぶことの楽しさ」の4カテゴリーが抽出され、肯定的な回答が多くを占めていた。  幻聴妄想かるたを用いることにより統合失調症のイメージが肯定的に変化した一方、社会的距離尺度の変化は認められなかったため、社会復帰した統合失調症者の当事者体験など、授業内容をさらに検討していきたい。}, pages = {33--46}, title = {幻聴妄想かるたを用いた統合失調症のイメージ調査}, year = {2019} }