@article{oai:kuins.repo.nii.ac.jp:00000057, author = {佐藤, 広志 and 進藤, 正洋 and 田上, 由雄 and 成田, 信子 and サトウ, ヒロシ and シンドウ, マサヒロ and タガミ, ヨシオ and ナリタ, ノブコ and SATO, Hiroshi and SHINDO, Masahiro and TAGAMI, Yoshio and NARITA, Nobuko}, journal = {教育総合研究叢書}, month = {Mar}, note = {P(論文), 本研究の目的は,小学校教師の資質能力を調査し,教員養成および現職教育のプログラムを開発することにある。そのために学校教育に関与する人々-ステークホルダー-に質問紙調査を行った。本論文では,その予備調査の結果を分析した。ステークホルダーはいずれも今日の子どもを取り巻く諸問題に敏感に反応して回答している。しかしながら保護者と教師では,子どもへの焦点の当て方が異なっている。教師はある種の能力を大学で身につけ,他の能力を勤務校で身につけると考えられている。この研究は教師のライフステップを見極めた研究へとつながることが望まれる。, The purpose of this research is to investigate necessary abilities to be a good elementary school teacher and to develop programs for teacher training and an incumbent education. For this purpose we sent out questionnaires to the people who take part the academic training. We call them 'stake-holder'. In this thesis, the result of this preliminary research was analyzed. Every 'stake-holder' made answers sensitively reacting to today's child's problems. However the focus point in the process of watching children is different between the guardian and the teacher. It is thought that teachers acquire certain kind of skills at the university, and acquire other skills in work school. It is hoped this research leads to further research that ascertains the life step of teachers.}, pages = {63--93}, title = {教師の資質能力に関する調査 : 小学校予備調査の結果分析}, volume = {1}, year = {2008} }