@article{oai:kuins.repo.nii.ac.jp:00000554, author = {MARLOWE, J. Paul}, issue = {19}, journal = {研究紀要}, month = {Mar}, note = {40021513306, For learners of a second language, listening comprehension is as challenging as it is complex. Generally, there are two approaches to acquiring listening skills in a second language: bottom-up and top-down. This paper provides a short, but comprehensive picture of what is involved in the process of listening comprehension from both a bottom-up and a top-down perspective. Furthermore, this paper provides a model for an integrated approach to acquiring listening comprehension skills that favors a mostly bottom-up approach for lower proficiency learners that gradually moves toward integrating more top-down approaches as learners become more proficient, 第2言語学習者にとって、リスニングは困難であると同時に複雑である。一般的に、第2言語のリスニングを習得にするに当たり使用される2つのアプローチとしてボトムアップとトップダウンアプローチがある。本論文ではこのボトムアップとトップダウンアプローチの視点からリスニングのプロセスがどのように起こるのかを簡潔に、しかし完全な形で説明して述べる。さらに、本研究ノートでは英語力の低い学習者には最初にボトムアップアプローチ使い、学習者の 能力がある一定のレベルまで達した際にトップダウンアプローチと使うという英語リスニングを習得するためのモデルを提供する。}, pages = {191--199}, title = {第2言語聴解力習得のための統合アプローチ}, year = {2018} }