@article{oai:kuins.repo.nii.ac.jp:00000434, author = {島川, 香織}, issue = {7}, journal = {教育総合研究叢書 = Studies on education}, month = {Mar}, note = {40020089570, 本研究の目的は、歌唱パートと合わせた「弾き歌い」の相互批評を通して、「弾き 歌い」演奏者が学習した内容が、「弾き歌い」学習の最終段階において、どのように 自己評価と結びついているのかを検証することである。相互批評と自己評価を取り 入れた「弾き歌い」学習の実践を通して、相互批評の内容を学生が認識したうえで、「弾き歌い」の要素が学生自身によって関連づけられ自己評価がなされた。鍵盤楽 器の演奏能力の低い学生の方が、演奏技能に配慮するあまり、相互批評で良いと指 摘された内容について、安定した自己評価につながりにくい傾向がみられた。 今後の課題として、学生の演奏技能の状況と関連づけながら、どのように相互批 評や自己評価と組み合わせて実施するのか、授業構成に配慮する必要がある。, The purpose of this study is the inspection of a connection between the content that player of “singing with playing” learned through mutual comment to“singing” part members and the self-assessment of player of “singing with playing” in final learning process. Through the practice of “singing with playing” adopted mutual comment and self-assessment students appreciated the content of mutual comment and then it became self-assessment that students related the elements of “singing with playing” by themselves. The student of lower ability of performance of keyboard instrument did not tend to evaluate stable self-assessment about the content of a good comment by “singing” part members because of considering for playing skill. Through the result of inspection it was demonstrated the necessity to organize the class by considering how connect the mutual comment and the self-assessment related to the condition of student performance ability.}, pages = {97--115}, title = {パフォーマンス課題における相互批評と自己評価を取り入れた弾き歌い指導の試み}, year = {2014} }