@article{oai:kuins.repo.nii.ac.jp:00000426, author = {田中, 亜裕子}, issue = {7}, journal = {教育総合研究叢書 = Studies on education}, month = {Mar}, note = {40020089502, 本稿では,2012年度の調査をもとに,初年次教育プログラムの実施状況と実施形態 についてまとめた。次に初年次教育プログラムの実施状況による大学の属性の違いに ついて検討し,初年次教育プログラムがどのような大学で行われているのか,また, 実施していない大学は,どのような属性をもつのかについて明らかにした。その結果, 2007 年度の調査と比較すると,学士課程教育の中に定着した初年次教育プログラムは 増えていることがわかった。また,初年次教育プログラムの実施状況に,大学の物理 的な属性が影響を及ぼしていることが明らかとなった。, An overview of implementing a “First-Year Experience Program” for college freshmen is reported based on a survey conducted in fiscal 2012. Differences in the attributes of universities based on the extent of implementation were examined by asking the following questions: (1) what kinds of universities are implementing the program, and (2) what are the attributes of universities that are not implementing the program? The results indicated that the First-Year Experience Program was more popular in undergraduate education compared to the survey conducted in fiscal 2007. Furthermore, it was suggested that the state of implementing the program was affected by physical attributes of universities.}, pages = {13--28}, title = {初年次教育の広がりと大学の属性との関係}, year = {2014} }