@article{oai:kuins.repo.nii.ac.jp:00000394, author = {井上, 加寿子 and 伊藤, 創 and 依田, 悠介}, issue = {6}, journal = {教育総合研究叢書}, month = {Mar}, note = {P(論文), 本稿では,高等教育機関においてICT環境の導入・整備が進んできている昨今の教育環境の変化を背景に,英語科目と日本語科目におけるICT環境を活用した授業実践について報告する。ICT活用の様々な方策によって,従来型の教室では実現の難しかった効果の高い授業実践が可能となる一方,既存のシステムとの併用や教員のICT活用力の重要性が高まるなど,実践を通して明らかとなったICT環境を活用した外国語教育の現状と課題について報告し、言語教育全般におけるICT環境活用の今後の展望を述べる。, The rapid growth and improvement in Information and Communication Technology or ICT has led to the diffusion of technology and ICT has widely been applied to language education as an efficient learning or teaching tool in recent years. The purpose of this paper is to examine effective language education using ICT. This paper reviews practical use of ICT in English and Japanese classes at Kansai University of International Studies and reports the current state and issues of the class management under ICT environment.}, pages = {21--34}, title = {ICT環境を活用した外国語教育の現状と課題―英語科目と日本語科目における実践報告を中心に―}, year = {2013}, yomi = {イトウ, ハジメ} }