@article{oai:kuins.repo.nii.ac.jp:00000393, author = {山下, 泰生 and 陳, 那森 and 窪田, 八洲洋}, issue = {6}, journal = {教育総合研究叢書}, month = {Mar}, note = {P(論文), 本研究の最終目的は、大学学士課程教育で必要とされる情報リテラシーに関しての実証的研究を進め、標準的な評価基準としてのモデルルーブリックを開発することにある。第2フェーズにあたる本年度は、第1フェーズの結果を受けてスキル調査の設問の部分的な見直しを行った上で、期首・期末のオンライン調査を実施し従来の調査結果との比較検討をした。これと並行して、現在の社会が求めている能力・スキルについての調査結果を整理することで、情報活用能力と論理的思考力を問う設問を新たに設定して予備調査を実施した。さらに高等教育における一般情報教育の現状や動向に関して、公表されている情報を中心に調査を行い、第3フェーズの前準備として、最終的な評価指標を策定するために、それらの整理を試みた。 本稿では、こうした見直しと試行の結果と一般情報教育の対する調査結果を踏まえて、最終的な評価指標を策定するための準備を行ってきたことを報告する。, The purpose of this study is to promote the empirical research on the information literacy that is required for the undergraduate education, to develop a model rubric as normal assessment criteria. The partial survey questions about the skills have been reviewed based on the results of the first stage to correspond to the second stage this year. We compared the results of the traditional online survey of the term beginning with the ending. At the same time, we considered the survey results about the skills and ability required by society and conducted the reliminary survey questions to ask the logical thinking ability and the use of information. Furthermore, we carried out the main investigation of the information published, which showed the respect and trends in the current stats of general information education in higher education, to prepare for the third stage. Finally we would try to organize the results further to indicate the final evaluation. In this paper, by reviewing the survey questions and considering their results to respond the general information, we gave its reports on the preparation for the final valuation.}, pages = {1--20}, title = {情報基礎教育の評価項目に関する検証と見直し : 1年目の検証結果に基づいた評価項目の見直しと試行}, year = {2013} }