ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究紀要
  1. 研究紀要
  2. 26号

早期体験実習における学生の気づきの様相 ―実習終了後のレポートより―

https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/2000135
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/2000135
e72943f4-d9ba-4012-a827-6e3564bcee00
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyou26_06 kiyou26_06 Umeda.pdf (1.1 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-10-24
タイトル
タイトル 早期体験実習における学生の気づきの様相 ―実習終了後のレポートより―
言語 ja
タイトル
タイトル Aspects of Students' Perceptions in Early Experiential Training
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題 早期体験学習
キーワード
言語 ja
主題 気づき
キーワード
言語 ja
主題 レポート
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者名(日) 梅田 , 智子

× 梅田 , 智子

ja 梅田 , 智子
蛭子 , 真澄

Search repository
item_2_description_11
内容記述タイプ Abstract
内容記述 早期体験実習における学生の気づきの内容を実習後レポートより分析した。机上の事前学内実習を反映した【環境を整えることの重要性】や【看護師としての視点や能力が相当必要であると自覚したこと】の具体的場面から【医療安全対策が重要であること】や【連携・協働・情報共有・対話が現場では欠かせないこと】の気づきを得ていた。事前学内実習に留まらず学生は,連携や協働を行う上で【看護管理機能がよりよい看護に繋がること】に気づき看護サービスの質に関わっていることを捉えていた。また患者と看護師のやり取りの見学や看護師から直接,行動の意図を教示されることで【「看護」が考えていたことよりも奥が深くまた幅が広いということ】【倫理的視点ということの意味を知るということ】を考える機会となっており自己課題を認識し【看護師への志望が早期体験実習によってより強く変化したこと】に繋がっていた。
記述したレポートの内容分析から良い気づきがあってもその場では言語化出来ない学生,また時間をかけてレポートを記述しながら思考を深めることができる学生,良い気づきがあることを自覚していない学生等,さまざまなレディネスに応じて各々学生の気づきを丁寧に意味づけ、解釈を支援し,自ら気づく反応を引き出すことが教員としての役割だと考える。
言語 ja
item_2_description_12
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The contents of students' realizations in the early experience training were analyzed from their post-training reports. The students' perceptions of the importance of medical safety measures and the necessity of cooperation, collaboration, information sharing, and dialogue in the field were gained from specific situations that reflected the content of the pre-service training on the desk, such as “the importance of preparing the environment” and “the realization that the viewpoint and abilities as a nurse are quite necessary. Not only in the preliminary on-campus training, the students realized that “nursing management functions lead to better nursing care” and that they are involved in the quality of nursing services when they conduct collaboration and cooperation. In addition, by observing the interactions between patients and nurses and learning directly from the nurses about their intentions, the students had the opportunity to consider that “nursing” is deeper and broader than what they had thought, and to understand the meaning of an ethical perspective. The students recognized their own issues and their aspirations to become nurses changed even more strongly as a result of the early experience training.
The content analysis of the written reports revealed that some students were unable to verbalize their good insights on the spot, while others were able to deepen their thinking while taking time to write their reports, and others were unaware that they had good insights. As a teacher, I believe it is my role to carefully make sense of each student's awareness, support their interpretations, and elicit their reactions to become aware of their own awareness.
言語 en
item_2_source_id_13
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11544811
item_2_relation_13
関連タイプ isVersionOf
識別子タイプ ISSN
関連識別子 13455311
言語 ja
関連名称 関西国際大学
bibliographic_information ja : 研究紀要

巻 -, 号 26, p. 83-94, ページ数 12, 発行日 2025-03-10
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-10-24 09:44:45.293909
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3