WEKO3
アイテム
Research on Human Resource Development in Performing Arts Education from the Perspectives of the Concepts of 'Identity of Mastery' and 'Hidden Curriculum': A Prologue to a New Educational Anthropological Study of Performing Arts Education
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/2000130
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/2000130f89c5ec5-d430-47d9-902d-f3d872182bfa
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-10-21 | |||||||
| タイトル | ||||||||
| タイトル | Research on Human Resource Development in Performing Arts Education from the Perspectives of the Concepts of 'Identity of Mastery' and 'Hidden Curriculum': A Prologue to a New Educational Anthropological Study of Performing Arts Education | |||||||
| 言語 | en | |||||||
| 言語 | ||||||||
| 言語 | eng | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| 主題 | Identity of Mastery | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| 主題 | Hidden Curriculum | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| 主題 | Qin Opera | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| 主題 | Educational Anthropology | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| 主題 | Performing Arts Education | |||||||
| 資源タイプ | ||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
| 著者名(英) |
Takuya , SHIMIZU
× Takuya , SHIMIZU
|
|||||||
| item_1_description_11 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||
| 内容記述 | 本論文は、教育人類学の視点から芸能教育研究を捉え直して、さらに発展させる試みである。教育人類学とは、人類の教育現象(人の教授・学習行為、通過儀礼や育児慣行、文化の伝達・獲得過程、文化的同化、社会化などを含む)を幅広く研究する専門分野であり、教育について数多くの貴重な研究を蓄積してきた。しかし、これまで様々な芸能教育研究が行われてきたが、教育過程の分析に有益な視点を大いにもたらしうるはずの教育人類学的研究は、意外と存在しないのが現状である。本論文では、そのような状況に対する反省から、「熟練のアイデンティティ(Identity of Mastery)」と「隠れたカリキュラム(Hidden Curriculum)」という教育人類学の2つの重要概念を手がかりに、教育人類学的な芸能教育研究の可能性を検討したい。ここでは、筆者がこれまで十数年に渡り調査研究を続けてきた中国西北地域の伝統演劇・秦腔の俳優教育の事例を主に用いる。本論文の知見は、芸能教育研究のさらなる発展に少なからず貢献できるだろう。 | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| item_1_description_12 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||
| 内容記述 | This paper aims to advance the research on human resource development in performing arts education by incorporating two key concepts from educational anthropology: "identity of mastery" and "hidden curriculum." Traditional research in this field has primarily focused on the processes of teaching and learning skills and embodied knowledge, with insufficient attention given to the process of identity formation among learners. By applying these educational anthropological concepts, this study offers a new perspective on how learners, particularly in the context of actor education in Qin opera, a traditional Chinese theater, not only acquire professional skills but also develop a unique worldview, professional attitude, and self-awareness. While this research mainly centers on these two concepts, it suggests the potential to enrich performing arts education studies from an educational anthropological perspective, marking a significant step forward for future research in this area. | |||||||
| 言語 | en | |||||||
| item_1_source_id_13 | ||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
| 収録物識別子 | AA11544811 | |||||||
| item_1_relation_13 | ||||||||
| 関連タイプ | isVersionOf | |||||||
| 識別子タイプ | ISSN | |||||||
| 関連識別子 | 13455311 | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 関連名称 | 関西国際大学 | |||||||
| bibliographic_information |
ja : 研究紀要 巻 -, 号 26, p. 17-30, ページ数 14, 発行日 2025-03-10 |
|||||||