WEKO3
アイテム
若手小学校教師における教員養成時代の学修経験の意味 ―教職課程科目の受講経験についての語り直しの分析から―
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/2000129
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/20001296771846f-70b5-4c6d-803d-905a0c189aa8
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-10-21 | |||||||
| タイトル | ||||||||
| タイトル | 若手小学校教師における教員養成時代の学修経験の意味 ―教職課程科目の受講経験についての語り直しの分析から― | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| タイトル | ||||||||
| タイトル | The Importance of Learning Experiences in Teacher Training for Early-Career Elementary Teachers: A Study of Reflections on Teacher Certification Course Participation | |||||||
| 言語 | en | |||||||
| 言語 | ||||||||
| 言語 | jpn | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題 | 若手教師 | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題 | 小学校 | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題 | ライフストーリー | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題 | 語り直し | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 主題 | 教員養成時代の学修経験 | |||||||
| 資源タイプ | ||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
| 著者名(日) |
川村, 光
× 川村, 光
|
|||||||
| item_2_description_11 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||
| 内容記述 | 本論文の目的は,12名の若手教師における教員養成時代の教職課程科目の学修経験についての語り直しに基づいて,彼らが教職アイデンティティを揺さぶられる日常のなかで,その学修経験をどのようにいかしつつ教育実践を行っているのかを明らかにしたうえで,教職課程の意味の重層性と多様性を検討することである。その語り直しの方法は,まず彼らが初任期のときにライフストーリー・インタビュー調査を実施し,次に約1年後に同様の調査を行い,語り方の変容を捉えるというものである。 分析の結果,次のことが明らかになった。彼らにとっての教員養成時代の学修経験は,様々の課題解決のための参照ツールとなっていることがわかる。したがって,教職課程の意味とは,その時々の必要性や関心に対応できる多様性を持っているものであり,新任期の教師は,過去の記憶(学修)との往還をしながら,教師として成長していっている。現在の教員養成改革は実践力重視の方向性にあり,学生が学校現場に出るにあたって最低限の技能習得に力点が置かれている。だが,若手教師の語り直しからは,豊かな意味の地平を作ることこそが,教職課程の役割であることがわかる。 |
|||||||
| 言語 | ja | |||||||
| item_2_description_12 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||
| 内容記述 | The aim of this paper is to examine how early-career teachers incorporate their teacher training experiences into their daily educational practices, particularly as they face challenges that test their professional identity. The study focuses on the reflections of 12 young teachers regarding their experiences in teacher certification courses during their training. By analyzing these reflections, the paper explores the multifaceted and diverse significance of teacher training programs. The methodology involved conducting life-story interviews with the participants during their first year of teaching, followed by a second round of interviews approximately a year later to observe changes in their narratives. The findings indicate that these learning experiences from teacher training serve as valuable tools for addressing various challenges. The meaning of the teacher certification program lies in its adaptability, allowing it to meet the changing needs and interests of new teachers. As they reflect on their past experiences, they continue to grow professionally. Current teacher education reforms prioritize practical skills, focusing on ensuring students acquire the minimum competencies needed for the classroom. However, the reflections of early-career teachers highlight that the true purpose of teacher training programs is to provide a broad and meaningful foundation for long-term professional growth. |
|||||||
| 言語 | en | |||||||
| item_2_source_id_13 | ||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
| 収録物識別子 | AA11544811 | |||||||
| item_2_relation_13 | ||||||||
| 関連タイプ | isVersionOf | |||||||
| 識別子タイプ | ISSN | |||||||
| 関連識別子 | 13455311 | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 関連名称 | 関西国際大学 | |||||||
| bibliographic_information |
ja : 研究紀要 巻 -, 号 26, p. 1-16, ページ数 16, 発行日 2025-03-10 |
|||||||