WEKO3
アイテム
学校経営ストラテジーの再構築Ⅲ -教育のグローバル化に対応したカリキュラム・マネジメント-
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/2000096
https://kuins.repo.nii.ac.jp/records/2000096df5c8bae-4a2b-4aad-89b7-023ce44f5409
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-05-26 | |||||||
| タイトル | ||||||||
| タイトル | 学校経営ストラテジーの再構築Ⅲ -教育のグローバル化に対応したカリキュラム・マネジメント- | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| タイトル | ||||||||
| タイトル | Approach to Reconstruct School Management StrategiesⅢ: Curriculum Management for Globalization of Education | |||||||
| 言語 | en | |||||||
| 言語 | ||||||||
| 言語 | jpn | |||||||
| 資源タイプ | ||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
| 著者名(日) |
平井 , 正朗
× 平井 , 正朗
|
|||||||
| item_2_description_11 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||
| 内容記述 | 日本の女子校のルーツは明治時代にあり,以後,独自の教育を実践し,自律して社会で活躍する女性を輩出,歴史と伝統を刻んできた。一方,ジェンダーレス化やグローバル化といった社会変容は激しく,教育のあり方が問われてきたこともまた事実である。本稿では,神戸山手女子中学校・高等学校における教育のグローバル化の取り組みを例示した。同時に, 学問の最先端の成果を文理融合の視点から活用していく姿勢が不可欠であること,さらに, カリキュラム・マネジメントが素材研究,教材研究,指導法研究の定着と「チーム学校」としてのモニタリングに他ならず,その積み重ねが熟練した教師を創り出す学校文化を醸成していくと論及した。 | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| item_2_description_12 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||
| 内容記述 | Girls' schools in Japan have their roots in the Meiji period (1868-1912), and since then, they have practiced unique education, produced women who are independent and active in society, and carved out a history and tradition. On the other hand, it is also true that social changes such as genderlessness and globalization have been drastic, and the nature of education has been questioned. This paper presents an example of the globalization of education at Kobe Yamate Girls' Junior and Senior High School. At the same time, it was argued that it is essential to have an attitude of utilizing cutting-edge academic achievements from the viewpoint of fusion of the humanities and sciences, and that curriculum management is nothing but the establishment of research on materials, teaching materials, and teaching methods and monitoring as a “team school,” and that the accumulation of such activities will foster a school culture that creates skilled teachers. | |||||||
| 言語 | en | |||||||
| item_2_source_id_13 | ||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
| 収録物識別子 | AA12321947 | |||||||
| item_2_relation_13 | ||||||||
| 関連タイプ | isVersionOf | |||||||
| 識別子タイプ | ISSN | |||||||
| 関連識別子 | 18829937 | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 関連名称 | 関西国際大学 | |||||||
| bibliographic_information |
ja : 教育総合研究叢書 巻 -, 号 18, p. 219-232, ページ数 14, 発行日 2025-03-31 |
|||||||